וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקדימים תרופה למכת ההצפות: המודל של נס ציונה מוכיח את עצמו

עודכן לאחרונה: 1.2.2023 / 16:22

השינויים האקלימיים משפיעים על כולנו, מופעי גשם קיצוניים שהיו נדירים, הופכים לנפוצים. מערכות הניקוז כבר לא עומדות בעומס והתוצאה - יותר ויותר רחובות מוצפים. העיר נס ציונה פיתחה מודל ייחודי שגורם לראשי עיר מהאזור להגיע ללמוד כיצד ניתן להתמודד עם תופעת ההצפות

כיצד הפכה נס ציונה מעיר המתמודדת עם הצפות קשות לכזו שראשי עיר מגיעים ללמוד ממנה בנושא? ראש העיר שמואל בוקסר פיתח מודל ייחודי הכולל חיזוי, בניית תשתיות ומאגרים ושימוש בטכנולוגיות מתקדמות.

בנובמבר 2020 התמודדה נס ציונה עם מופע גשם קיצוני: בשעה אחת הומטרו על העיר 52 מ"מ גשם, מערכת הניקוז קרסה ובתים הוצפו. נס ציונה עברה בתוך שנתיים תפנית בנושא ההתמודדות עם ההצפות.
כך למשל, בדצמבר 2022 ירדו בנס ציונה בתוך 48 שעות 150 מ"מ, כאשר הממוצע החודשי לחודש זה ב-30 שנה האחרונות עומד על 120 מ"מ בלבד. אלא שבאירוע זה, אף בית לא הוצף בעיר.

ראש עיריית נס ציונה, שמואל בוקסר: "כדי למנוע הצפות כמו שידענו בעבר - אנחנו צריכים להיות אקטיביים ולטפל בכמה חזיתות בו זמנית: בניית מודל חדשני ייחודי, לצד בניית 4 מאגרי השהייה חכמים, רכישת מערכת לחיזוי אקלים ספציפית לנס ציונה וכמובן שיפור המוכנות של מערכת הניקוז העירונית. בזכות השילוב של כל הגורמים האלו הגענו למצב בו נס ציונה משמשת כמודל בכל הקשור להתמודדות עם תופעות ההצפה"

מקדימים תרופה להצפות. באדיבות המצולמים
מקדימים תרופה להצפות/באדיבות המצולמים
בנובמבר 2020 התמודדה נס ציונה עם מופע גשם קיצוני. באדיבות המצולמים
בנובמבר 2020 התמודדה נס ציונה עם מופע גשם קיצוני/באדיבות המצולמים

"הפתרון הוא בניית אגמי השהייה אזוריים שיודעים לקלוט מים בזמן נתון, ולווסט את הכמות שמוזרמת באירוע גשם חזר למערכת הניקוז" מסבירה מנכ"לית עיריית נס ציונה, עו"ד דפנה קירו כהן. מבחינה טופוגרפית, נס ציונה ממוקמת נמוך משכנותיה - ראשון לציון, באר יעקב ורחובות, ולכן קולטת גם את כל מי הגשמים שלהן. הערים הללו ממשיכות להתפתח ולהקטין את שטחי החילחול שלהן, אך נראה שללא פתרונות ניקוז מינימליים".

לאחר אירועי נובמבר 2020, הקצו בעיריית נס ציונה משאבים ובנו מודל עירוני ייחודי למניעת הצפות שידע להתמודד עם אירועי גשם חזקים ולתת פתרונות. מודל זה אף זכה בפרס החדשנות של השלטון המקומי לשנת 2022.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
נבנו 4 מאגרי השהייה המשמשים מעטפת הגנה לעיר בעת אירועי גשם ו-2 סוללות הגנה לחסימת מעבר מים.. באדיבות המצולמים
נבנו 4 מאגרי השהייה המשמשים מעטפת הגנה לעיר בעת אירועי גשם ו-2 סוללות הגנה לחסימת מעבר מים./באדיבות המצולמים

בשנתיים אלו נבנו 4 מאגרי השהייה המשמשים מעטפת הגנה לעיר בעת אירועי גשם ו-2 סוללות הגנה לחסימת מעבר מים. המאגרים הם מאגרים חכמים, כאלו היודעים לווסת את כניסת ויציאת המים לפי הצורך ולהשאיר אותם ריקים עד בוא הגשם. בעירייה מספרים כי הפעלה יעילה של מאגרים אלו היא שמנעה הצפות משמעותיות בשנתיים האחרונות.

בפן הטכנולוגי רכשה העיר מערכת לחיזוי אקלים ספציפית לנס ציונה היודעת לחזות את כמות הגשם היורדת בזמן מסוים בעיר וסביבתה. עו"ד קירו כהן: "המידע המודיעיני הזה הוא קריטי להערכות שלנו, למדרג הכוננות הנדרש, ההערכות המוקדמות ופרישת הכוחות בשטח - בהתאם לצורך. החירום האקלימי דורש מידע מודיעיני, כדי שיהיה לנו כזה בנינו מערכת שיודעת לחבר את הכל". מערכת זו כוללת תחנות למדידת מי גשם בעיר ובערים שכנות, תחנות ניטור וחיישני גובה מים, מצלמות לבקרה בזמן אמת, תרחישי ייחוס לסוגים שונים של מצבים לצד ליווי יועץ אקלימי.

עובדי העירייה שיפרו את מוכנות מערכת הניקוז ונעזרו לשם כך ברובוט תת קרקעי, פיזור כלובים להבטחת זרימת מים לפתחי הניקוז וציוד סופה שכלל משאבות וכלים הנדסיים. "אני יכולה להבטיח דבר אחד" מסכמת עו"ד קירו כהן. "עיריית נס ציונה עושה כל מה שרשות מקומית יכולה לעשות, ואף מעבר, כדי להגן על התושבים והעיר מפני אירועי גשם חריגים".

שמואל בוקסר, ראש העיר נס ציונה. באדיבות המצולמים
שמואל בוקסר, ראש העיר נס ציונה/באדיבות המצולמים

ראש עיריית נס ציונה, שמואל בוקסר: "ההתמודדות עם מקרי קיצון של מזג האוויר היא תופעה בינלאומית. המודל הייחודי שפיתחנו כאן בנס ציונה, שכולל טיפול רב מערכתי, ממוקד ונסמך על הטכנולוגיה המתקדמת ביותר, הוא הדרך הטובה ביותר להתמודדות עם התופעה. המודל של נס ציונה זוכה להתעניינות רבה בארץ ובעולם, ורבים מבקשים ללמוד מאיתנו על הדרך להתמודדות עם אחת מהבעיות האקלימיות המאיימות של התקופה הזאת. אנו שמחים לתרום לידע הבינלאומי בתחומים המעסיקים מתכנני ערים בהיבט העולמי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully