וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהישן הופך לחדש: הרפת שהפכה לבית מלון יוקרתי

30.1.2023 / 14:26

הם תפקדו בעבר הרחוק, ננטשו וכעת שינו את פניהם. תחנת משטרה מהמנדט הבריטי שהפכה לעירוב שימושים, רפת שהיא משרד, חווה שהפכה לבית מלון. כך עושים זאת נכון

אף על פי שאנו מדינה צעירה יחסית עם היסטוריה רבת תהפוכות, ישנם מבנים פזורים בארץ שלאורך השנים ננטשו. יזמים לטשו בהם עיניים, הבינו את הפוטנציאל הגלום בהם, והחליטו לשנות את ייעודם ולהפוך אותם לפנינה חדשה, עם תכנית שמשמרת את העבר שלהם. הסיפורים שמוכיחים שאפשר להביט גם מעבר.

מאורווה ורפת של ראשוני המתיישבים בעתלית - לקומפלקס משרדים מעוצב

עיצוב שרה עקנין, באדיבות ארטפרו מפתחי ברזל. ליאור טייטלר,
חלל מדהים. עיצוב שרה עקנין, באדיבות ארטפרו מפתחי ברזל/ליאור טייטלר

מבני המשק ההיסטוריים שנבנו במושבה עתלית בתחילת המאה ה-20, ישבו נטושים במשך 120 שנה - עד שנקנו בידי עסק משפחתי לבנייה. מעצבת הפנים שרה עקנין הפכה את האורווה והרפת לחלל משרדי מרהיב שמשלב בחן בין ישן לחדש. על הפרויקט הנוכחי, עמלה המעצבת במשך תשעה חודשים. "זו הייתה הזדמנות נדירה לעבוד בתוך מבנה עם היסטוריה ארוכה וסיפור. כבוד אמיתי".

שני המבנים שעברו שיפוץ, אורווה בת 70 מ"ר ורפת בת 50 מ"ר, נמצאים בקרבת בית משפחתה של עקנין והם חלק מנחלתו של דוד דוידסקו, מראשוני המתיישבים ומקימי היישוב עתלית בסוף המאה ה-19.

עיקרי הפרוגרמה, מסבירה עקנין, היו בשמירת הקשר בין הפנים לחוץ, במתן הכבוד הראוי לחומריות, ויצירת חלל פנים הרמוני וזורם. בהתאם לכך היא דאגה לשמר את אבן הכורכר המקורית שממנה בנויים המבנים, תכננה עבודות נגרות שייצבעו בגוון המינרלי שנבחר עבור הקירות, ושכרה את חברת "ארטפרו" לביצוע עבודות ברזל בעבודת יד. "בברזל ניכרת עבודת יד, והוא הופך לתכשיט, כמעין יצירת אמנות שמשתלבת. כשראינו את האבן לא היה ספק שצריך ברזל ולא אלומיניום", מסבירה עקנין. "להבדיל מאלומיניום, שנראה יותר מהוקצע, בברזל ניכרת עבודת היד. הפיניש שלו נראה אחרת".

מבית הבראה למלון בוטיק

מלון ניאה, רוזן ליננברג-אדריכלים. עודד סמדר,
מלון ניאה, רוזן ליננברג-אדריכלים/עודד סמדר

פרויקט נוסף ייחודי ויוצא דופן הוא מלון ניאה בשבי ציון, שבגלגולו הראשון הוקם בשנות ה 40 על ידי "ייקים" תושבי המקום כבית הבראה ואין אחד שלא הכיר אותו באותה תקופה. סביר להניח שהסבים והסבתות שלכם נפשו בבית ההבראה וחזרו נפעמים מהנוף והחופים הפראיים שבקרבתו. לאורך השנים המקום הלך, דעך, והפסיק לפעול. נשאר נטוע כמבנה נטוש. לפני שבע שנים הוחלט לפתוח אותו מחדש ולהפוך אותו למלון מעוצב.

האדריכל רון רוזן ממשרד האדריכלים "רוזן ליננברג" שהופקד על המשימה תכנן מחדש את המתחם, תוך שילוב בין חדש לישן, בין העבר להווה, בין ההיסטוריה לעתיד. "חקרנו את ההיסטוריה של המקום, למדנו למה שימש כל חלל ולקחנו את העבר, חיזקנו, חידשנו, ויצרנו קונספט חדש שאינו מתעלם מהעבר". מסביר האדריכל רון רוזן, שבימים אלה אף מתכנן מלון בוטיק נוסף. המלון, היה בנוי מארבעה תתי מתחמים. התכנון החדש מחבר בין כל המתחמים לסיפור אדריכלי אחד שמעניק חוויה תיירותית אחרת.

לדברי רוזן, "יש קסם בלתת חיים חדשים למבנים נטושים ועל אחת כמה מבנים ש""סוחבים" איתם היסטוריה רבת שנים. המטרה באמצעות תכנון נכון, לתת לפרוייקט חיים חדשים עם כבוד לעבר. לדעת לבחון וללמוד מבנים נטושים, חסרי חיים, מפורקים, ולראות מעבר. בדרך זו החיים החדשים שנוצרים הרבה יותר מהירים בבנייתם, ונושאים את הקסם שאף מבנה חדש לא יכול להחליף".

ממצודת משטרה למתחם קניות שוקק

פרויקט טיגרט של V5 אדריכלים. הדמיה א. סטודיו הדמיות,
פרויקט טיגרט בתכנון V5 אדריכלים/הדמיה א. סטודיו הדמיות

קו התפר שבין נס ציונה וראשון לציון עתיד לשנות את פניו. בתוכנית, שנמצאת בשלב ההיתרים, 35 דונם בהם יוקמו מבני משרדים וציבור, פארק לרווחת תושבי השכונות החדשות שנבנות באזור וגולת הכותרת- שימור מבנה הטיגרט ההיסטורי ששימש כמצודת משטרה בתקופת המנדט הבריטי, עבר לאורך השנים מספר גלגולים ויוסב עתה על ידי V5 אדריכלים ובוני ערים למתחם קניות שוקק שישמר את ערכיו ההיסטוריים של המבנה ויספר את סיפורו.

המבנה ההיסטורי שימש במשך עשרות שנים (עד למרץ 2017) כמקום מושבה של מפקדת מחוז מרכז של פיקוד העורף. הוא עתיד לעבור תהליך תכנון ושימור מקיף ע"י משרד האדריכלים V5 אדריכלים בשיתוף אדריכל השימור משה שפירא והמועצה לשימור אתרים.

תהליך השימור הינו חלק מתכנית פיתוח אזורי רחבת היקף עליו אמונה חברת שפיר מגורים ובניין מקבוצת שפיר הנדסה. זאת חכרה שטח של 35 דונם ממנהל מקרקעי ישראל בו יוקמו לצד הטיגרט בניין משרדים בן 9 קומות (9,000 מ"ר עיקרי), - 3 מחלקות סיעודיות- (כ-6,000 מ"ר עיקרי+ שירות) שמתוכננים גם הם ע"י V5 אדריכלים ובנוסף, מרכז דיור מוגן שמתוכנן ע"י אדר' אלה ברנד ממשרד ברנד אדריכלים. בנוסף, יוקם פארק לשימוש באי המתחם ותושבי שכונות המגורים העתידה להיבנות מדרום לו. מתחת למגרשים תבנה שפיר חניון תת קרקעי וחצר משק בשטח כולל של כ- 14,000 מ"ר. בנוסף, בסמוך לטיגרט מוקצים כ- 7,600 מ"ר עבור חניה עילית.

לדברי טלי דראל, שותפה עמיתה במשרד V5 אדריכלים, "עם תחילת תהליך שימור ותכנון המבנה ניצב בפני צוות התכנון אתגר כפול: טיגרט הוא מבנה משטרה בעל חצר פנימית כך שאתגר הראשון והמרכזי עמו התמודדנו היה כיצד מסבים מבנה דמוי מצודה, מאסיבי ומסוגר, עם צריחים, פתחים מינימליים וחרכי ירי, למבנה מסחר ותעסוקה מזמין, פתוח ושוקק חיים. האתגר השני היה לשלב באופן מוצלח בין שימור מחמיר של מבנה, על כל המשתמע מכך, לתכנון חדשני, אטרקטיבי שמותאם לצרכי הזמן. התכנון מנצל את הערכים האדריכליים הקיימים במבנה, ומפנה חנויות, מסעדות ובתי קפה אל החצר הפנימית הנעימה שלו. אנו מבקשים לשמר את חזיתות המבנה במתכונתם המקורית ולייצר כניסות ומעברים חדשים אל החצר ואל החנויות והמסעדות שמתוכננות בהיקף קומת הקרקע. פנים המבנה מתוכנן באופן שונה בתכלית מהמקור, הרעיון הוא לשלב בין ישן לחדש ובתוך כך לשמר את ערכיו ההיסטוריים של המבנה ולספר את סיפורו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully