וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם כל אחד יכול להיות מנכ"ל משרד ממשלתי?!

עו"ד לירון גולדנברג

עודכן לאחרונה: 29.1.2023 / 10:20

מינוי מנכ"ל משרד ממשלתי אינו עניין של מה בכך. מנכ"ל משרד ממשלתי חולש על ניהול תחומי פעילות ושירות משמעותיים, כוח אדם ותקציבים גדולים והשפעה ישירה ועקיפה על חיי היום יום של אזרחי ישראל

חוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959 קובע כי הממשלה תמנה מנכ"ל לכל משרד, על פי הצעת השר הממונה על אותו משרד, לאחר שוועדת מינויים, שבראשה עומד נציב שירות המדינה ושני נציגי ציבור, תאשר את המועמד. בשירות המדינה, בחברות ממשלתיות, ברשויות מקומיות ובתאגידים עירוניים נדרשים ובצדק כישורים ותנאי סף למשרות זוטרות ובכירות כאחד.

הכישורים הנדרשים ממנכ"לים ובחלק מהמקרים גם מדירקטורים בגופים אלה גבוהים ומשמעותיים, לאור העובדה שמדובר בתפקידים מורכבים, החולשים על תקציבים, עובדים, ספקים, לקוחות ופעילות משמעותית בתחום עיסוק התאגיד. במקרה של מינוי מנכ"ל ממשלתי - אין דרישה להוכחת כישורים.

עו"ד לירון גולדנברג. צילום -  ראובן קפוצ'ינסקי, אתר רשמי
עו"ד לירון גולדנברג/אתר רשמי, צילום - ראובן קפוצ'ינסקי

משרה של מנכ"ל משרד ממשל אינה טעונה מכרז, זאת בניגוד, למשרות זוטרות בהרבה ובעלות השפעה נמוכה משמעותית ממשרה זו, בהן נדרש מכרז פומבי או ועדת איתור. אינני מתנגד לקביעה זו ואני סבור שיש להותיר את הפטור ממכרז ולאפשר לשר חופש פעולה למנות מנכ"ל משרד כמשרת אמון. מינוי זה יאפשר לשר לקדם את המדיניות הממשלתית בצורה יעילה, אפקטיבית ולפי ראות עיניו.

אולם, יחד עם זאת, חייבים לדרוש שהמועמד יהיה בעל כישורי מינימום ראויים ובסיסיים, בבואו להוביל מדיניות ממשלתית בעמדה כה בכירה בשירות הציבורי. דרישות הסף הקבועות כעת לתואר אקדמי וניסיון ניהולי או ניסיון בתפקיד בכיר, אינן מספקות לתפקיד כה בכיר.

נדרש לקבוע אמות מידה בכל הקשור להשכלה אקדמאית רלוונטית, ניסיון ניהולי בכיר, ניסיון מקצועי, רמה אישית של המועמד והיקף עסקים או פעילות נכבדים במשרות קודמות שביצע. לא ייתכן שעובדים זוטרים יחויבו לעמוד ברף גבוה לקבלת משרה ציבורית, כשהעומד בראש הפירמידה אינו מחויב להוכחת כישורים ולו בסיסיים.

ההשכלה, הניסיון המקצועי והניהולי אינם חזות הכול, ייתכנו מצבים שגם ללא ניסיון או השכלה מתאימה בעל התפקיד יצליח בתפקיד, אולם השירות הציבורי קבע מדדים בסיסיים לקבלה למסגרת השירות ואלה צריכים לחול גם על מנכ"ל משרד ממשלתי, גם אם מדובר במשרת אמון וכשהמועמד מוצע על ידי השר.

ראוי לציין, כי בנוסף למשרת מנכ"ל, השר ממנה משרות אמון נוספות במשרד, בין היתר, משנה למנכ"ל, ראש מטה, מנהל לשכה, יועצים ועוזרים, שם ראוי להותיר את המצב על כנו ולא לדרוש תנאי סף קשיחים למינוי, שכן משרות אלה בדרך כלל אינן קרובות לבכירות תפקיד המנכ"ל.

בנושא ועדת המינויים, שלא קבעה אמות מידה ופרמטרים לבחינת מועמדים למנכ"לי משרדים ממשלתיים עד כה, למרות שבראשה עומד נציב שירות המדינה, אזי לא ברור כיצד ועדה זו מסננת מועמדים, חווה דעתה על כשירותם ומניחה את המלצתה בפני השר והממשלה. ללא קביעת אמות מידה, כאמור, ועדת המינויים מיותרת ואין לה תוחלת של ממש.

הכותב: עו"ד לירון גולדנברג, מנכ"ל החברה לפיתוח פתח תקווה. בעבר ביצע תפקידים בכירים במגזר הציבורי והפרטי

  • עוד באותו נושא:
  • ממשלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully