וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה הנזק הכספי שנגרם כתוצאה מהפגיעה בצינור בגבעתיים

9.1.2023 / 15:07

פחות משבוע לאחר "פיגוע המים" ליד בית הקברות בגבעתיים הגיע החשבון. העלות תעמוד על מיליוני שקלים, וכעת נשאלת השאלה איך זה קרה ומי ישלם בסופו של דבר

הבור הענק ליד בית העלמין בגבעתיים/צילום: חן כליפה לוי צילומי אוויר

פחות משבוע לאחר הפגיעה של טרקטור שביצע עבודות עבור חברת החשמל בצומת הרחובות משה דיין ודרך השלום, מתבהרים היקפי הנזק רחב ההיקף שנגרם. על פי גורמים מעורבים, הנזק המצרפי עומד לכל הפחות על כ-5 מיליון שקלים, והיקפו עשוי אף לעלות עם התמשכות הליכי השמאות ובחינת הנזקים. חריגותו של האירוע אינה נגזרת רק מכמויות המים האדירות שנשפכו כתוצאה מפגיעה בצינור המים, אלא ממיקום הצינור וסמיכותו לתשתיות עירונית, פרויקטים קבלניים ובתים פרטיים באזור.

"פיגוע מים", כינה זאת רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים, ששלח אצבע מאשימה לחברת החשמל בעקבות הפקקים שנוצרו ובנזק שנגרם לתושבים, "בחברת חשמל פשוט פגעו בצינור מים שקיים כאן שנים. קיים חשש מבולענים ברדיוס הקרוב".

בתוך כך, ועל אף שחברת החשמל היא מזמינת העבודה, הנזק בעקבות האירוע יושת על מספר גורמים מעורבים, וסביר להניח כי המחלוקת תתגלגל לבית המשפט. מבדיקה ראשונה עולה כי ככל הנראה, חברת הביטוח מנורה היא המבטחת של חברת החשמל, אולם מי שביצע בפועל את עבודת החפירה הוא קבלן תשתיות, שגם הוא מבוטח בפוליסה רלוונטית.

הפיצוץ בצינור: חשש לתזוזת הקברים
צינורות התפוצצו, כבישים נחסמו לתנועה בגבול תל אביב-גבעתיים

פיצוץ צינור מים שהביא להצפה ברחוב אברבנאל, תל אביב, 4 בינואר 2023. אורי סלע
מי אחראי? מי יודע. הבור שנפער בגבעתיים/אורי סלע

רונן רזניק, סמנכ"ל הנדסה ב'רזניק מערכות' שמתמחה באיתור תשתיות תת קרקעיות, מיפוי תשתיות ותכנון, מציין כי מוקדם עדיין לקבוע בוודאות ממה נובע הנזק: "יתכן שהקבלן ו/או מזמין העבודה פנו מבעוד מועד לחברה שאחראית על הולכת המים בצינור האמור וקבלו מפה שפורסת את מיקום התשתיות באזור, אולם אף אם כך, אין כל ערובה לכך שהמידע שהתקבל מדויק. במקרים רבים מתברר כי האפשרות היעילה ביותר להימנע מפגיעה בתשתית היא ביצוע איתור תשתיות תת קרקעיות באמצעים טכנולוגיים מורכבים ובכללם מכ"מ חודר קרקע, אולם בשלב זה, לא ברור האם הדבר נעשה".

בנוסף, מציין רזניק, כי ייתכן שבסופו של דבר יתגלה כי המדובר על רשלנות נקודתית של מפעיל כלי הצמ"ה, שברגע של היסח דעת פגע בצינור.

תום זגול, מנכ"ל חברת השמאות ZAGUL המטפלת בנזק מטעם אחד הצדדים, מציין כי האירוע מעלה מספר שאלות חשובות הרלוונטיות לקביעת הכיסוי הביטוחי ככל שקיים, ועניינן, בין היתר - מהם חובות קבלן טרם חפירה באזור רווי תשתית? האם בוצעה התאמת תוכנית תשתיות היסטורית לבדיקה פיסית בשטח לטובת וידוא כי אין סכנה? כמו כן, הוא מציף את השאלה האם התקבל אישור בפועל ובכתב לעבודות הקבלן. "בימים הקרובים יצופו עוד שאלות ביטוחיות לבדיקת אחריות הקבלן המזיק, לכאורה, לאירוע ולכיסוי הביטוחי בו מחזיק".

" הנזק שייתבע במסגרת ההליכים המשפטיים בעקבות האירוע, מורכב משורה של היבטים, ובראשם כמובן, עלות השבת המצב לקדמות", מציין עו"ד לדיני נזיקין שמעורב בפרשה, "מעבר לכך, תיאלץ חברת הביטוח לשלם לכלל הגורמים שנטלו חלק בתיקון הנזק, לרבות העלויות הכבדות שכרוכות בהסדרת התנועה וכו'. ממדי הנזק שנגרמו לתשתיות באזור, כמו גם למבנים, עדיין לא הובררו עד תום. בקלות רבה הנזק יגיע לרמה של 5 מיליון שקלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully