וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"התחדשות עירונית? יש לשים דגש על הפריפריה"

26.12.2022 / 16:26

בעידן בו הממשלה החדשה אוטוטו יוצאת לדרך, שאלנו אדריכלים מומחים מה הם היו מייעצים לממשלה החדשה על מנת שההתחדשות העירונית תמשיך במלוא עוצמתה

התחדשות עירונית. שתי מילים טעונות בכל הקשור לתכנון ערים. אחרי הכול, מצד אחד כולם רוצים את זה, אבל לא תמיד התשתיות מאפשרות, וכעת אנו עומדים גם בפני חילופי שלטון. אז מה צפוי לנו, או יותר נכון - מה רצוי לנו?

פרויקט התחדשות עירונית ברמת גן V5 אדריכלים. א. סטודיו,
איך עושים את זה נכון? פרויקט התחדשות עירונית של V5 אדריכלים/א. סטודיו

טלי דראל, אדריכלית-שותפה ב-V5 אדריכלים, מציעה לממשלה החדשה: "יש לשים דגש על הפריפריה. הפיתוח, הציפוף והצמיחה צרכים להתקיים בכל הארץ אבל חייבים למצוא מנופים מצמיחים בצפת, בקריית שמונה, בבית שאן, בדימונה. אני תולה תקווה בכל ממשלה שקמה שהיא תפעל לצמצום הפערים ההולכים וגדלים בחברה הישראלית. פערים אלו, בכל תחום, הם לדעתי הסכנה הגדולה שלנו כחברה והאתגר הגדול שלנו. התחדשות עירונית היא מנוע חשוב לצמיחה ושגשוג ויש לפעול כדי ליישמה באופן חכם ורגיש בישובים המרוחקים יותר מהמרכז. מנקודת מבטי, התחדשות עירונית בפריפריה יכולה לתת לפריפריה איכויות של מרכז".

עוד אומרת דראל, כי איכות של מרכז בפריפריה באה לידי ביטוי בעירוב שימושים, נגישות גבוהה לצרכי ציבור, כניסה של אוכלוסייה מגוונת, פיתוח מבני ציבור וגינות ציבוריות, תכנון רחב המאפשר כניסה של ייעודים חדשים כגון מסחר ותעסוקה ועוד: "ההקצאה התקציבית להתחדשות עירונית אמנם גדלה אבל היא טיפה בים. מדובר במשבר לאומי ויש ליצר תמריצים משמעותיים עבור יזמים ובנוסף להקצאת תקציבים לרשויות מקומיות כדי לאפשר התחדשות עירונית בפריפריה".

תכנון והדמיה שפיגל אדריכלים. יחצ,
להתבסס על תמ"א. הדמיה: שפיגל אדריכלים/יחצ

אדריכל רון שפיגל מ"שפיגל אדריכלים" פונה לממשלה החדשה, ומסביר עד כמה חשוב ליצור יציבות וודאות בכל הקשור להתחדשות עירונית במרכז ובטח בפריפריה: "בעידן הנוכחי כל הנושא נמצא בחוסר ודאות. יש צורך לייצר תכנית עקבית וברורה. מעבר לכך, יש צורך לגופים חדשים שיטפלו הרשויות ועיריות, אך ורק בכל הקשור לביורוקרטיה ודרכים חדשות לקצר אותה, על מנת לקדם את הפרויקטים ולקצר זמנים. גם ככה לא ברור כמה זמן תחזיק מעמד ההתחדשות העירונית. אם היא ממשיכה, חובה ליצור גוף רגולטורי כדי להסדיר את הבירוקרטיה הארוכה והסיזיפית שמאריכה כל פרויקט בכמה שנים טובות".

עוד מסביר שפיגל כי "לאור הנהירה של רבים לפריפריה, אין ספק שההתחדשות העירונית היא כלי חשוב ודומיננטי לצמיחה של ערים בפריפריה. ההתחדשות תאיץ את התהליך, ותיצור איזון כלשהו בין הערים החזקות שמאפיינות את המרכז לבין הערים והיישובים 'החלשים' שבפריפריה".

שפיגל מסכם ומסביר כי התכנית העדכנית צריכה להתבסס על תכנית תמ"א 38, הקיימת מבלי להמציא את הגלגל מחדש ואף לחזק אותה עם שיפורים במקומות הנדרשים: "יש לפתח את הפריפריה ולהדגיש את הכדאיות הכלכלית לכל הצדדים יחד, הן היזמים והן הדיירים. הכי חשוב זה למצוא את הדרך לאלץ את הרשויות לעבוד על פי התוכנית החדשה ולא לאפשר לכל רשות להמציא חוקים משלה. יכול להיות שיש צורך בגוף חדש שיאחד את כל ההליך ויפשט אותו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully