וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהנגב ועד הצפון: הסטארט - אפ הרגשי חברתי של בתי הספר

עודכן לאחרונה: 21.12.2022 / 9:46

בלא מעט מסגרות חינוך מהדרום עד הצפון, משתתפים התלמידים ב'אתגר SEL'. פרויקט חדשני חינוכי הבא לשים דגש על פיתוח מיומנויות רגשיות וחברתיות אצל התלמידים

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

על רקע הקשיים איתם מתמודדת מערכת החינוך בימים אלו, חשוב לתת את הבמה למורים שעושים מעל ומעבר למען תלמידיהם ולא מהססים להשתמש בשיטות חדשניות לשם כך. ביניהם ניתן למנות את ורד סיטבון, מורה למדעים ומחנכת בתיכון שש שנתי יש"י בחדרה ועמית ליכטמן, מורה לאנגלית בבית הספר הרב תחומי עמל אמירים באופקים, המשתתפים בפרויקט חינוכי יוצא דופן הנקרא "אתגר SEL".
האתגר מתמקד לא בציונים, אלא מבקש ללמד את התלמידים מיומנויות רגשיות וחברתיות שרלוונטיות למצבים רבים, כמו זיהוי וניהול רגשות, מודעות עצמית וחברתית, שיתוף פעולה ועוד. התהליך במסגרתו נלמדים הכישורים האלו נקרא למידה רגשית-חברתית ובאנגלית: SEL.

טכנולוגיות חדשות פותחו במיוחד כדי לאפשר למורים מכל רחבי הארץ ללמד את המיומנויות במהלך השיעורים, בצורה שתאפשר ללמידה להיות חוויתית ואפקטיבית. העומדים מאחורי היוזמה הם עמותת בוגרי 8200 בשיתוף קרן עזריאלי, משרד החינוך וחברת אורקל.

"האתגר חשוב קודם כל בגלל מיומנויות ה- SEL, שהן אבני היסוד שמאפשרות לתפקד בחיים מלאי אתגרים, לכן חשוב לנו ללמד אותן", מספרת ורד. "זה חשוב לא פחות מקריאה וכתיבה, חיבור וחיסור, כי ילדים וילדות שיש להם קשיים חברתיים ורגשיים, לא פנויים בכלל ללמידה."

"אני מלמדת בכיתה של בנות והצטרפתי לאתגר בגלל הטכנולוגיה, שהיא כלי נהדר עבורי כמורה. אני עובדת עם מערכת בשם ClassIt שמלמדת מדעים תוך כדי שהיא משקפת לי מידע על הביטחון העצמי של התלמידות, על המודעות העצמית שלהן ועוד. למעשה, זה מעניק לי שכבה נוספת של מידע על כל תלמידה."

ורד סיטבון מורה למדעים ומחנכת בתיכון שש שנתי יש"י בחדרה. באדיבות המצולמים
ורד סיטבון מורה למדעים ומחנכת בתיכון שש שנתי יש"י בחדרה/באדיבות המצולמים

האם לטכנולוגיה יש יתרון בהקשר ללמידה רגשית-חברתית?
"יש תלמידות שלא ייגשו למורה ויגידו שקשה להן או שאולי הן בכלל לא יודעות לאבחן מה עובר עליהן, אבל יותר קל להן לתת פידבק למערכת ששואלת תוך כדי תרגול מה הן מרגישות", מציינת ורד." הטכנולוגיה עוזרת לי להכיר אותן יותר לעומק ולסייע אם צריך.
"בכלל, בני נוער אוהבים ללמוד עם הטכנולוגיה. זה מדבר בשפה שלהם. המערכת מתאימה את הלימוד לכל תלמידה בכיתה באופן פרסונלי, לצרכים הספציפיים שלה. התלמידות שלי נמצאות בכיתה ז', זו כיתה שבה נכנסים לגילאי העשרה, עוברים לבית ספר חדש, עם חברים חדשים בכיתה, וצריך להתמודד עם המון שינויים בבת אחת. ברור שיש קשיים רגשיים וגם חברתיים, ואתגר SEL מאפשר לנו ללמד אותן מיומנויות שיסייעו להן להתמודד."

עמית מספר גם הוא על ההבדל שיצר האתגר בכיתה שלו. "אנגלית היא מקצוע שמשפיע על הביטחון העצמי של התלמידים לא פחות ממתמטיקה", הוא מסביר, "לכן, כשהתלמידים מתחברים לחומר שהם לומדים, יש הרבה יותר סיכוי שהם יהיו פתוחים ללמידה ולא יירתעו ממנה, גם אם היא קשה להם. במסגרת האתגר, אני מלמד בכיתה עם SingIt, אפליקציה ללימוד ותרגול אנגלית באמצעות שירים מוכרים, כך שכל תלמיד יכול ליצור פלייליסט משלו ולתרגל עם מה שהוא מתחבר אליו."

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
עמית ליכטמן, מורה מאופקים - "המוטיבציה ללמוד גדלה מאוד". באדיבות המצולמים
עמית ליכטמן, מורה מאופקים - "המוטיבציה ללמוד גדלה מאוד"/באדיבות המצולמים

גם הפיתוח הזה מאפשר לתלמידים לתרגל כישורי SEL. "המערכת עוזרת מאוד לתלמידים שמתביישים לדבר בשיעורים ולעמוד מול הכיתה. ראיתי שיפור גדול בביטחון העצמי של התלמידים, לא רק בכיתות שלי, גם באחרות. כיף להם ללמוד והם משתמשים במערכת גם לא בזמן השיעור, מדברים על זה בינם לבין עצמם בהפסקות, יש לי אפילו תלמידים שלפני שהם נרדמים, עושים בבית עוד איזה תרגול."

"ההשפעה החברתית גם ניכרת. תלמידים שלא הכירו אחד את השני לומדים כעת ביחד, עולים חדשים בכיתה מצאו דרך להתחבר לאחרים בקלות כי המוזיקה היא שפה אוניברסלית. המוטיבציה ללמוד גדלה מאוד."

ערן פייגנבאום, מנכל אורקל ישראל. עדי אורני, אתר רשמי
ערן פייגנבאום, מנכל אורקל ישראל/אתר רשמי, עדי אורני

לחזק את דור העתיד

"בני נוער רבים בישראל עדיין מתמודדים עם נזקים רגשיים-חברתיים שהקורונה גרמה להם", מסביר ערן פייגנבאום, מנכ"ל חברת אורקל ישראל, השותפה להקמת האתגר. "כמעצמה טכנולוגית, ישראל תורמת רבות לקידום ענפים רבים בכל העולם. מטרת השת"פ הנוכחי שלנו עם עמותת בוגרי 8200 היא לעזור לבני הנוער שלנו לחזור ולפתח את המיומנויות שיסייעו להם.

במסגרת האתגר, נוצרו פיתוחים שמאפשרים לנו לדבר ולעזור לבני נוער בשפה אותה הם מבינים הכי טוב - טכנולוגיה. היום יותר מתמיד, חברות סטארט-אפ וטכנולוגיה רואות במיומנויות הרגשיות והחברתיות של עובדיהם משאב, וזאת מחויבות עבורנו לדאוג לדור העתיד שלנו. ההבנה היום היא שמיומנויות אלו הכרחיות לכל מנהל שחפץ בהנהגת הארגון להישגים."

"אני אוהב ללמד בצורה שונה מהרגיל, וכאשר יש שימוש בטכנולוגיה - השיעורים יותר זורמים", אומר עמית. "העולם מתקדם והטכנולוגיה נכנסת לכל מקום. חשוב שהיא תיכנס גם לחינוך", מסכמת ורד.

  • עוד באותו נושא:
  • חינוך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully