וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חינוך מצוין בישראל: כנס בינלאומי לחינוך

עודכן לאחרונה: 30.11.2022 / 13:55

כנס בינלאומי לחינוך, התקיים השבוע בנמל תל-אביב בהשראת שירו של שלמה ארצי "תתארו לכם: חינוך מצוין בישראל". הכנס ביוזמת קרן טראמפ, יד הנדיב, קרן דיוידסון, קרן אריסון, קרן ברכה, קרן ליאון, קרן פוזן וקרן לאוטמן

כנס החינוך הוקדש ללימוד מהצלחות חינוכיות בעולם ובארץ, והוצגו ונדונו בו מהלכים משמעותיים שנעשים בישראל, החל מלימודי המתמטיקה, ההייטק ושילוב של טכנולוגיות חדשניות, דרך חינוך לאזרחות ולקיימות, השקעה במחנכות ובגננות, וכלה ביוזמות חלוציות בחינוך המיוחד ובחינוך הלא פורמלי.

הכנס הוא פרי יוזמה של שמונה קרנות פילנתרופיות הפועלות בארץ בשדה החינוך - קרן טראמפ, יד הנדיב, קרן דיוידסון, קרן אריסון, קרן ברכה, קרן ליאון, קרן פוזן וקרן לאוטמן.

לצד מומחי חינוך נודעים מהעולם, ובהם פרופ' לי שולמן, לשעבר נשיא האקדמיה הלאומית לחינוך של ארה"ב, ופרופ' ג'ון האטי מאוסטרליה, שמחקריו בשדה החינוך נחשבים לפורצי דרך, השתתפו גם שרי חינוך לשעבר, לורד ג'ים נייט מאנגליה ויולי תמיר ושי פירון מישראל, ומנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר.

כנס בינלאומי לחינוך. יח"צ רוזנטל תקשורת, אתר רשמי
כנס בינלאומי לחינוך/אתר רשמי, יח"צ רוזנטל תקשורת

פרופ' ג'ון האטי, חוקר חינוך מאוסטרליה: "לאחר מגפת קורונה נעשו ארבעה מחקרים רחבי היקף, שבדקו את השפעת הסגרים על למידתם של עשרות מיליוני תלמידים ברחבי העולם. בכולם נמצא, שהפער הלימודי אינו גדול כמו שחשבנו. מסתבר שהלמידה נמשכה בזכותם של מורות ומורים ובמקרים מסוימים היא אפילו השתפרה. כשהם עברו ללמידה מרחוק, שינוי הנסיבות יצר מצב שאפשר לתלמידים לדבר יותר, ללמוד מטעויות וללמוד אחד עם השנייה. לצערי עם סיום המגיפה, מיהרנו לחזור לשיטות הישנות, במדינות רבות אין אומץ להסתכל למומחיות של המורים ולתת לה משקל. מדינות רבות מתגמלות מורים על שנות הניסיון שלהם ולא על המומחיות שלהם, ועכשיו הגיע הזמן לשנות את זה."

לורד ג'ים נייט, לשעבר שר בתי הספר של אנגליה: "העולם שאליו אנחנו מכינים את הילדים שלנו הוא מאוד שונה מהעולם הנוכחי. משבר הקורונה רק האיץ את תהליך השינוי הזה. בינה מלאכותית ולמידת מכונה הם כבר חלק מהחיים שלנו, רובוטים ומחשבים עושים את מרבית המשימות שבעבר בני אדם הוכשרו לבצע. כיום התפקיד של המורים שונה בתכלית, עליהם להכין את הילדים להיות עמידים בפני העומד לבוא. לשם כך כבר לא מספיק שהם יצברו ידע, על המורים להכין אותם להיות מסוגלים להשתמש בידע באופן יצירתי ולהתמודד עם בעיות חדשות ומורכבות, ולא רק עם אלו שמופיעות בספר הלימוד ושמישהו אחר כבר פתר לפניהם".

"תתארו לכם: חינוך מצוין בישראל". צילום:שרון אליאסי, אתר רשמי
"תתארו לכם: חינוך מצוין בישראל"/אתר רשמי, צילום:שרון אליאסי

פרופ' יולי תמיר, לשעבר שרת החינוך: "כדי לעשות את השינוי הזה, המורים שלנו צריכים לאחוז במיומנויות המתאימות למאה העשרים ואחת. זה לא מספיק שהמורים יכירו את המיומנויות שהתלמידים זקוקים להן, עלינו להתמקד בדרך שבה אנחנו מכשירים את מורינו. המצב היום הוא שהמורים שלנו חוששים מקובעי המדיניות שמנחיתים עליהם מימין ומשמאל, הם מפחדים מההורים שדורשים ומתערבים להם, והם די נרתעים מהתלמידים שמתנהגים כמי שמגיע להם. עלינו לתת למורים שלנו כוח וכלים, כדי שהם יהיו בעלי השפעה גדולה יותר בעולם החינוך"

הרב שי פירון, לשעבר שר החינוך: "צריך להגיד את האמת, המורים בארץ משועממים ומדוכאים. זה לא משום שאין להם מיומנויות או כי לא מחזקים את המומחיות שלהם, כמו שאמרו הדוברים לפני, אלא כי אין להם אוטונומיה אמיתית. אנחנו לא נותנים למורים שלנו לדבר, אנחנו לא מאפשרים להם להגיד מה שהם באמת חושבים, אנחנו לא מרשים להם לעסוק בשאלות מוסריות ובבעיות העולם. לו הייתי שר החינוך בשנית, הייתי מציע למורים ולמנהלים למרוד קצת".

פרופ' לי שולמן: "מורים הם אנשי מקצוע מהמעלה הראשונה, הלמידה שלהם לא מסתיימת כשהם יוצאים מהאוניברסיטה. כאנשי מקצוע, מורים הם הראשונים לבחון את ההוראה שלהם ולשפר אותה. אין צורך להפעיל מולם מדיניות של בחינה, אלא לבטוח בהם ולאפשר להם להעריך את עצמם. הגיע הזמן שנתייחס אל מקצוע ההוראה לא רק כאל שליחות, אלא גם כמקצוע שיש לו ממדים חברתיים וערכיים חשובים. צריך לזכור שהמורים הם השליחים שלנו בעיצוב הדור הבא, הם אלו שמכינים את ילדינו לשנות את העולם ולהפוך אותו לטוב יותר".

  • עוד באותו נושא:
  • חינוך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully