וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

75 שנים לכ"ט בנובמבר: אוטובוס משוחזר במקום בו נורתה הירייה הראשונה של מלחמת העצמאות

עודכן לאחרונה: 29.11.2022 / 19:55

במסגרת יוזמה משותפת של תושבים ביחד עם מוא"ז חבל מודיעין והמועצה לשימור אתרי מורשת, הוצב במקום אוטובוס משוחזר, המדמה את האוטובוסים של אגד שהותקפו בפרעות

היום לפני 75 שנים הכריזה עצרת האו"ם על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, היתה זו גם אות הפתיחה של מלחמת העצמאות. ביום שלמחרת ההכרזה (30 בנובמבר 1947) ארעה המתקפה המאורגנת הראשונה על הישוב היהודי עם תקיפתם של שני אוטובוסים של אגד בצומת פג'ה (צומת נחלים) בידי כנופיית אבו קישק ורציחתם של 7 ישראלים.

מי שעומדים מאחורי היוזמה הם כמה מותיקי האזור, ובראשם אברהם דוידזון, בן ה- 90, שהיה נער כבן 15 עם פרוץ מלחמת העצמאות ואף לקח בה חלק כאשר גויס ביחד עם חבריו לתנועת "השומר הצעיר" כאתת בשיטת המורס.

אברהם, ממייסדי קיבוץ נחשון וכיום תושב המושב מזור, הכיר היטב את כנופיית אבו קישק, אשר ביצעה את המתקפה האלימה על האוטובוסים. ביחד עם אברהם פעלו גם סא"ל במיל' דניאל פרל (70) ממפקדי סיירת שקד, ויוחנן לייב (66), אחראי ארכיון ומורשת של מושב נחלים, וכל זאת בתמיכת שמעון סוסן, ראש מוא"ז חבל מודיעין, והמועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, שנרתמו להוצאת המיזם אל הפועל ולהפיכתו של האתר לאתר הנצחה ומורשת. בעתיד מתכננת מוא"ז חבל מודיעין לסלול שביל סיור בין האנדרטה למבנה מאגר המים הטמפלרי, בו הסתתרו הפורעים, ובכך גם למשוך קהל מבקרים גדול יותר לאתר.

הערב התקיים במקום טקס אזכרה מיוחד לנופלים הראשונים, שיזמה מוא"ז חבל מודיעין בהשתתפות שמעון סוסן, ראש המועצה האזורית חבל מודיעין, רמי גרינברג, ראש עירית פ"ת, אלי אשרי, יו"ר עמותת ותיקי ההגנה בפתח תקווה ועמרי שלמון, מנכ"ל המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל. האוטובוס הישן אותר באזור השטחים, שופץ ושוחזר על ידי דב גרוזמן, והוצב השבוע בסמוך לאנדרטה לזכרם של ההרוגים הראשונים.

אתר ההנצחה בצומת נחלים. צילום: מוא"ז חבל מודיעין, אתר רשמי
אתר ההנצחה בצומת נחלים/אתר רשמי, צילום: מוא"ז חבל מודיעין

ראש מוא"ז חבל מודיעין, שמעון סוסן: "אני רואה חשיבות רבה בטיפוח אתרי מורשת ובהנגשתם לציבור הרחב ובמיוחד לבני הנוער. כ"ט בנובמבר הוא תאריך מכונן בתולדות האומה והנקודה בה החלה מלחמת העצמאות היא נקודת ציון במאבק לתקומת ישראל ולכן - חבל מודיעין תמשיך ותטפח את האתר".

דני פרל, מיוזמי האירוע: "המטרה שלנו בפרויקט היא להעביר את הלפיד לדור הצעיר של ישראל, ובייחוד לנוער בישובים הסמוכים, שיכירו את המורשת ההיסטורית ויעבירו אותה הלאה. אני מאמין כי האוטובוס שהוצב במקום יעורר את סקרנותם של אנשים, ואני מקווה כי הם יעצרו, יקראו ויכירו את ההיסטוריה של מדינת ישראל וביחוד את המקום שבו נורתה הירייה הראשונה במלחמה על עצמאות המדינה".

עמרי שלמון, מנכ"ל המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל: "ככל שעוברות השנים מאז אותה מלחמה, הקשה בתולדות ישראל שזה עתה נולדה, נחשפים עוד ועוד סיפורי מורשת קרב, כאותו אירוע רצח שאירע כאן בצומת נחלים. המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, הפועלת בכל רחבי המדינה להנחלת והנגשת האתוס הציוני והמאבק לעצמאותה של המדינה, שותפה גם להנחלת אירוע זה ונענית בכך ליוזמת אנשי נחלים, לוחמים מימי תש"ח, ביחד עם המועצה האזורית חבל מודיעין והעומד בראשה, שמעון סוסן."

  • עוד באותו נושא:
  • מודיעין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully