וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיריית ת"א תשיב מיליוני שקלים למחזיקי חניות בכל בנייני משרדים

23.11.2022 / 12:09

העירייה העלתה את תעריף הארנונה לשימוש בשטחי חנייה בשיעור חד, ללא אישור שרי הפנים והאוצר. בעקבות מספר תביעות הגיעו הצדדים לפשרה על סכום ההחזר

בניין עיריית תל אביב מואר בצבעי דגל הגאווה, דגל ישראל ודגל ארצות הברית להתייחדות עם זכר קורבנות הטבח באורלנדו. 12 ביוני 2016. עיריית תל אביב דרך ג'ינג'ר תקשורת, מערכת וואלה! NEWS
הפשרה תעלה לא מעט. בניין עיריית תל אביב/מערכת וואלה! NEWS, עיריית תל אביב דרך ג'ינג'ר תקשורת

בית המשפט המחוזי בתל-אביב אישר הסדר פשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד עירית תל-אביב בשל העלאת ארנונה על חניונים ללא תשלום, בבנייני משרדים (כל מה שאינו מגורים).

ראשיתה של המחלוקת בשנת 2015, אז העלתה עירית תל-אביב את תעריף הארנונה לשטחים המשמשים לחניית כלי רכב ללא תשלום בבניינים שאינם בנייני מגורים, בשיעור חד של יותר מ- 50%, מ- 42.7 שקל למ"ר לשנה באזור 1 (36.5 שקל למ"ר ביתר האזורים) לכ- 65 שקל למ"ר. העיריה לא ביקשה את אישור שרי הפנים והאוצר להעלאה זו, משום שלטענתה היה מדובר בתיקון טעות היסטורית בצו הארנונה. השתת חיוב בתעריף המזערי הקבוע בתקנות "למשרדים, שירותים ומסחר" מקיימת את התקנות ואינה מצריכה אישור להעלאה חריגה של הארנונה, כך נטען על-ידי העיריה.

בעקבות מהלך זה הוגשו מספר תביעות ייצוגיות ואף עתירות מנהליות, אשר אחת מהן גם של לשכת המסחר תל-אביב והמרכז, שאף תמכה וסייעה להליכים הייצוגיים. המבקשים והעותרים בהליכים שנפתחו כנגד העיריה טענו, כי חניה ללא תשלום אינה "משרדים, שירותים או מסחר" בתקנות, אלא היא "נכס אחר" שלא חל עליו התעריף המזערי לסיווג "משרדים, שירותים ומסחר" - זאת כפי שפירשה העיריה ונהגה בפועל במשך יותר משני עשורים. בהליכים התייצב היועץ המשפטי לממשלה דאז, אשר לא רק שצידד בעמדת העיריה, אלא חיווה את דעתו שהתעריף הנכון הוא תעריף העסק אותו משמשת החניה - תעריף שלרוב גבוה כמעט פי 10 מתעריף חניה ללא תשלום.

בית המשפט המחוזי קיבל את עמדת היועץ המשפטי לממשלה ובעקבות פסק הדין הוגשו שורה של ערעורים לבית המשפט העליון, אשר קיים באופן חריג שני דיונים. בית המשפט העליון השמיע את הערותיו והמליץ לכל הצדדים לקיים גישור בפני השופט המחוזי בדימוס, יצחק ענבר. הצדדים פנו לגישור במסגרתו הגיעו להסדר פשרה שיאוגד בתביעה ייצוגית אחת, אשר תאחד למעשה את התביעות הייצוגית ותיישב את כלל המחלוקת בכל ההליכים ובכל הערכאות ושתנוהל על-ידי שלושת משרדי עורכי דין העוסקים בתחום המיסוי המוניציפאלי - כץ גבע, איצקוביץ (KGI); מוסקוביץ, אזרואל; פלג, כהן, דויטש. במסגרת הסדר הפשרה שגובש הוסכם כי העיריה תשיב 60 מיליון שקל בגין ארנונה שנגבתה על חניונים ללא תשלום, המהווים כ- 45% מהגביה העודפת בשנים 2015-2021 וכן כי החל משנת 2022 תחזור העיריה לתעריף המופחת שהיה נהוג עד לשנת 2015, דבר המזכה בהחזר ארנונה נוסף של כ- 25 מיליון שקל ומעמיד את סך ההשבה לציבור על 85 מיליון שקל.

שופט בית המשפט המחוזי אליהו בכר, אישר את הסכם הפשרה, תוך שהוא מציין שלא הוגשו התנגדויות להסדר ואף היועצת המשפטית לממשלה הודיעה שהיא אינה מבקשת להתערב בו. בית המשפט ציין כי מדובר בהסדר פשרה ראוי, הוגן וסביר הנוגע להליכים מורכבים וממושכים, אשר מגלמים סיכונים רבים למבקשים, ושהביאו תועלת רבה ומשמעותית לקבוצה ביחס לעבר ולעתיד, דבר המצדיק לשלם לשלושת המשרדים שכ"ט כולל בשיעור של 14% מההשבה כמקובל במקרים דומים.
מאיגוד לשכות המסחר נמסר כי עירית תל-אביב גילתה הבנה למצוקת העסקים במשבר הקורונה. "יש לברך את העיריה על שהסכימה להחזיר את התעריף המקורי הזול יותר ולבצע השבה לציבור", נאמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully