וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרשויות המקומיות בישראל נערכות להתמודדות עם משבר האקלים

עודכן לאחרונה: 21.11.2022 / 9:49

השלטון המקומי קיים בוועידת האקלים השנתית בשארם מושב מיוחד שעסק בבניית מדיניות הרשויות המקומיות במשבר האקלים בהשתתפות מנכ"ל מרכז השלטון המקומי, שלמה דולברג, מנכ"ל פורום ה-15, ,נציגים מאונ' תל אביב וראשי ערים מישראל

ועידת האקלים השנתית התקיימה השבוע בשארם נערך מושב מיוחד בהנחייתו והובלתו של מנכ"ל פורום ה-15, איתן אטיה ואונ' תל אביב בנושא מדיניות מקומית להיערכות עם משבר האקלים. במושב השתתפו מנכ"ל מרכז השלטון המקומי, שלמה דולברג וראשי ערים מישראל. בוועידה הוחלט שהחל מהשנה הבאה תיתנן במה נרחבת יותר לראשי ערים, שידרשו להציג את הדרכים והפתרונות שיושמו בעריהם להתמודדות עם המשבר

במסגרת הוועידה, נציגי השלטון המקומי יצרו קשר עם מדינות רבות, לרבות מדינות ערב, בנוגע לפעילותן בנושא ההתמודדות עם משבר האקלים. כמו כן, דולברג קיים פגישות עם מנכ"ל ארגון הגג האירופאי של מרכזי השלטון המקומי. נציג השלטון המקומי וראש המועצה המקומית רמת ישי, עפר בן אליעזר, השתתף בפאנל של נבחרי ציבור על נקודות קריטיות בהתמודדות שלהן עם משבר האקלים בראייה תקציבית, חינוך, תכנון ועוד.

בפורומים הבינ"ל נאמר שבכנס האקלים בשנה הבאה תיתנן במה נרחבת יותר לראשי ערים, שידרשו להציג את הדרכים והפתרונות שהם יישמו בערים שלהם להתמודדות עם המשבר וכמי שמשפיע באופן ישיר על השטח.

במהלך המושב הישראלי העלו המשתתפים כלים ופתרונות אפשריים שהרשויות המקומיות בישראל יוכלו לאמץ על מנת להתמודד עם המשבר הגלובלי. בין הנושאים שעלו במושב:

נציגי השלטון המקומי בוועידת האקלים בשארם. צילום: מש"מ, אתר רשמי
נציגי השלטון המקומי בוועידת האקלים בשארם/אתר רשמי, צילום: מש"מ

הפחתת הפליטות - על מנת להביא לצמצום בפליטות בתוך הערים הרשויות המקומיות בישראל נמצאות בעיצומו של תהליך מיפוי הגורמים לפליטות בתוך הערים ודרכי פעולה לצמצום השימוש בהם למשל בתחומי שימוש מבוקר במתקני הרשות, צמצום השימוש בכלי רכב תפעוליים, שיטות פינוי פסולת וכדומה.

מקורות הפליטה העיקריים בתוך הערים הם מהמפעלים ושטחי המסחר הנמצאים בשטח המוניציפלי של הרשות ופעילות היומיומית של התושבים. הרשויות המקומיות רואות את עצמן כמובילות וכמקור ידע והשראה בתחום זה, ולכן מעורבות ומשתפות פעולה עם מיזמים שונים בתחום (מחקר, מיזמי פיילוט ועוד).

הסתגלות לשינויים - התהליך לשינוי הרגלי הרשויות המקומיות נמצא בתחילת הדרך. ישנו צורך בהול לשים על סדר היום את הנושא ולקדם הערכות מקדימה, הקמת מאגרי מידע מעודכנים, נהלי טיפול ושיתופי פעולה בין כוחות הביטחון, ההצלה, והניהול העירוני - כמפתח להתמודדות עם השינויים הצפויים. כמו כן, הקמת חמ"לים, רענון רשימות ויצירת מוקד מידע וידע - מבוצעים בחלק מהרשויות כבר כיום וצריכים להיות מועתקים בהתאמות הנדרשות לכלל הרשויות הנמצאות בסיכוני הצפות, פגעי מזג אוויר קיצוניים ועוד.

עוד בתחום ההסתגלות, חשוב לדבר על הצללה והפחתת החום העירוני. הדבר מקרין על תחומים נוספים כדוגמת הליכתיות, קידום בריאות ואף באופן ישיר על הפחתת הפליטות. גם כאן, הרשויות המקומיות פועלות רבות בתחום על מנת להגביר את ההצללה והורדת החום.

מנכ"ל מרכז השלטון המקומי, שלמה דולברג: מרכז השלטון המקומי התגייס להתמודד עם משבר האקלים ולסגל את כוחות הבטחון למציאות החדשה, על מנת להבטיח שהמרחב העירוני יהיה מקום שטוב לחיות בו בתקופה של אתגרים גדולים ומורכבים. לצערנו בעקבות מספר אירועי קיצון בחורפים האחרונים שהביאו לפגיעה בחיי אדם נחשפנו לחשיבות בהערכות מוקדמת למשבר האקלים כאשר לנגד עיננו עומדת טובת התושבים, רווחתם ובריאותם. הדרך היחידה להביא להפחתת פליטות, בעיקר בתחומי התעשייה, מחייבת התערבות דחופה של הממשלה באמצעות חקיקה , תקצוב ואכיפה משמעותית.

מנכ"ל פורום ה-15, איתן אטיה: "הערים בישראל נדרשות לאתגר האקלים בדומה לערי העולם, אלא שבארץ מצטרף ואף מועצם אתגר האקלים על ידי הקצב המסחרר של גידול האוכלוסייה. ישראל היא המדינה היחידה בעולם שתכפיל את אוכלוסייתה, ואף תשלש את אוכלוסייתה במהלך המאה ה-21. הגידול המהיר באוכלוסייה מציב אתגר אדיר ומיוחד בפני ערי ישראל אשר יצטרכו למצוא מקום ולספק שירותים עירוניים ברמה נאותה לפי 2 ופי 3 תושבים על כמעט אותו השטח העירוני הקיים כיום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully