וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר שנתי של אוניברסיטת חיפה: רמת האמון הנמוכה ביותר לראשת העיר עינת קליש רותם

עודכן לאחרונה: 20.11.2022 / 11:03

מחקר שערך פרופ' איתי בארי מאוניברסיטת חיפה, עולה תמונת מצב קשה באמון הציבור של תושבי חיפה כלפי הנהגת העיר. ראש העיר זכתה ב 1.9% מאמון תושבי חיפה, ורק 8% היו מצביעים לה שוב

רק 8% מתושבי חיפה היו בוחרים בעינת קליש רותם לו נערכו הבחירות בחודש שעבר. פי שלושה(!), 24% היו בוחרים בראש העיר הקודם יונה יהב. 10% היו בוחרים בתושב העיר, השר לשעבר משה כחלון, שכלל אינו רואה את עצמו מועמד. 11 מועמדים נוספים זוכים לתמיכה חד-ספרתית באחוזים. הנושא הכי דחוף לטיפול העירייה הוא חזירי הבר.

ממוצע האמון הכללי במנהיגות המקומית בשנת 2022 בקרב כלל תושבי חיפה היה נמוך מאוד ועמד על 2.2, נמוך יותר אף בהשוואה לשנה שעברה והוא יורד בהתמדה מאז נבחרה עינת קליש רותם לתפקיד ראשת העיר, ב-2018. לו היו הבחירות לראשות העיר נערכות במועד הסקר היא הייתה זוכה לתבוסה צורבת.

כך, עולה מסקר שערך גם השנה פרופ' איתי בארי, ראש המחלקה למנהל ומדיניות ציבורית בבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה. באיר עורך סקרים מעין אלה זה למעלה מעשור. נתוני המחקר נאספו בסקר מקוון באישור ועדת האתיקה של אוניברסיטת חיפה בסיוע חברת הסקרים המקצועית iPanel. המדגם מייצג את תושבי חיפה מעל גיל 18. מדובר במדגם רחב מאוד באופן יחסי, שמנה 522 משיבים שהתפלגותם נמצאה כקרובה מאוד לנתוני האמת בחיפה מבחינת רובע מגורים, גיל, מגדר ודת.

נובמבר 2022 - 24% היו בוחרים ביונה יהב לראשות העיר. ללא, אתר רשמי
נובמבר 2022 - 24% היו בוחרים ביונה יהב לראשות העיר/אתר רשמי, ללא
חזירי בר משוטטים בחיפה 14 במרץ 2021. שלומי גבאי
חזירי בר משוטטים בחיפה 14 במרץ 2021/שלומי גבאי

הממצאים בדוח זה מבטאים את עמדות הציבור באשר לעיריית חיפה וביצועיה בשנת 2022 ,לאחר ארבע שנים מתחילת כהונתה של ראש העיר ד"ר עינת קליש רותם וכשנה לפני הבחירות לרשויות המקומיות. הנתונים נאספו בחודש אוקטובר 2022 ,לפני בחירות הכלליות סבב 5.

רמת האמון בכלל הגורמים הייתה נמוכה אבל ראשת העיר זכתה ברמת האמון הנמוכה ביותר (1.9) ובאופן יחסי, חברות בת ותאגידים עירוניים זכו במידת האמון הגבוהה ביותר (2.7).

שביעות הרצון מכלל השירותים העירוניים בחיפה בשנת 2022 גם היא הייתה נמוכה ועמדה בממוצע על 2.7 בסולם שנע בין 'מאוד לא מרוצה'-1 ל'מרוצה מאוד'-5. אי שביעות רצון זהה נמצאה בשנת 2021 (2.7) ב-2020 נמצאה שביעות רצון גבוהה יותר (2.9) ב-2019 נמוכה יותר (2.6) וב-2018 גבוהה יותר (3.1).

בניגוד לשנים עברו, ב-2022 בהשוואה בין הרובעים בחיפה לא נמצא הבדל מובהק באשר לאי שביעות הרצון משירותים עירוניים. בולטים באי שביעות הרצון של תושבי העיר הם תחזוקת תשתיות (למשל, תחזוקת מבנים, כבישים, חופים ותאורה); תברואה ואיכות סביבה; תכנון עירוני; קידום התעסוקה ופיתוח איזורי מסחר ותעשיה; וכן תחבורה (הסדרת עומסים, תחבורה ציבורית, חניה, אכיפה ופיקוח על חניה).

כמדי שנה, הוצגה לתושבים שאלה פתוחה: "מהו הנושא הכי דחוף שהעירייה צריכה לטפל בו כיום"? גם השנה עלה נושא חזירי הבר כנושא הדחוף ביותר (35%), כלומר, מעל שליש מהתושבים ציינו בתשובתם את חזירי הבר כנושא הדחוף ביותר וזוהי העלייה השלישית ברציפות במספר התושבים שמציינים נושא זה: 6% ציינו את חזירי הבר כנושא הדחוף ביותר בשנת 2019 בשנת 2020 ציינו את החזירים ,14%, בשנת 2021 היו כבר 29% וכאמור 35% השנה.

מהסקר עולה כי ל-86% מהמשיבים לסקר ב-2022 היה מפגש עם חזיר בר פעם בחודש, או יותר: 28% מהמשיבים פגשו חזיר בר בערך פעמיים-שלוש בשבוע, או יותר. 28% פגשו חזיר בר פעם בשבוע ו-31% פעם בחודש. אבל, מסתמן כי התושבים מתרגלים לנוכחותם של החזירים בעיר.

שיעור המשיבים שחשו פגיעה באיכות החיים של תושבי חיפה נשאר דומה וירד מ-74% ל-72%. שיעור המשיבים שחשו שהם נפגעו באופן אישי מחזירי הבר ירד מ-42% ל-30% ושיעור המשיבים שחשו שקרוביהם ומכריהם נפגעו מחזירי הבר ירד מ-50% ל-41%.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אמון הציבור בבעלי התפקידים בעיריית חיפה. ללא, אתר רשמי
אמון הציבור בבעלי התפקידים בעיריית חיפה/אתר רשמי, ללא
מטה בחירות עינת קליש רותם. שלומי גבאי
מטה בחירות עינת קליש רותם/שלומי גבאי

בהמשך לכך, ב-2022 שיעור המשיבים שסבורים שטיפול העירייה בתופעת חזירי הבר הוא טוב הוא קטן, אם כי הוא עלה מ-8% ל-12% והוא הגבוה ביותר בשלוש השנים האחרונות. אבל, ב-2022 ,שיעור המשיבים שסבורים שיש להניח לחזירי הבר ולא להתערב בחייהם המשיך לרדת ופחות מ-10% ל-8%. מהממצאים עולה כי שיעור גבוה מאוד מהציבור החיפאי תומך במדיניות עירונית הכוללת דילול של אוכלוסיית חזירי הבר בכרמל וזאת בניגוד למדיניות שהובילה ראש העיר. סך כל התומכים במדיניות הדילול עומד על 78% ושיעור המתנגדים לדילול עומד על 22%. בהשוואה ל-2021 מדובר בעלייה חדה בשיעור התומכים בדילול חזירי הבר בה שיעור התמיכה עמד על 60%. בדומה לכך, מהממצאים עולה כי שיעור גבוה מאוד מהציבור החיפאי תומך במדיניות עירונית הכוללת פיקוח מוגבר והגדלת קנסות המושתים על מאכילי חיות רחוב. סך כל התומכים במדיניות זו עומד על 82% ושיעור המתנגדים עומד על 18%. מדובר בעלייה חדה בשיעור התומכים בהגברת הפיקוח והגדלת הקנסות למאכילי חיות רחוב בהשוואה ל-2021 ,בה שיעור התמיכה עמד על 72%.

2.2% אמון הציבור במנהיגות בחיפה. ללא, אתר רשמי
2.2% אמון הציבור במנהיגות בחיפה/אתר רשמי, ללא

כשנה לפני הבחירות ברשויות המקומיות (צפויות להיערך ב-31 לאוקטובר 2023), נשאלו המשתתפים "אם הבחירות המקומיות לראשות עיריית חיפה היו מתקיימות היום, למי היית מצביע?" ומהממצאים עולה כי בדומה לשנים קודמות, גם בנקודת זמן זו לא ניתן להצביע על הכרעה מובהקת של הציבור. 26% עדיין דיווחו כי הם יצביעו ל'מועמד אחר או כי היו מצביעים בפתק לבן ונראה כי התמיכה הפוליטית של הציבור החיפאי מתפלגת בין מועמדים רבים, ובשלב זה אף מועמד לא גרף מעל 40% מהתמיכה, המינימום הנדרש לניצחון בבחירות הישירות לראשות העירייה.

רק 8% היו בוחרים בעינת קליש רותם לו נערכו הבחירות בחודש שעבר. פי שלושה(!), 24% היו בוחרים בראש העיר הקודם יונה יהב. 10% היו בוחרים בתושב העיר, השר לשעבר משה כחלון, שכלל אינו רואה את עצמו מועמד. 11 מועמדים נוספים זוכים לתמיכה חד-ספרתית באחוזים. מהסקר עולה כי במידה והיה מתקיים סבב בחירות שני לראשות עיריית חיפה ע"פ התשובות לשאלה הראשונה בנושא, והיו נכללים בהן שלושת המועמדים שזכו בשאלה זו בתמיכה הגבוהה ביותר, אזי כחלון היה זוכה ל-46% תמיכה, יהב צמוד לו עם 42% וראשת העיר קליש הייתה שוב מובסת ונותרת מאחור עם 12% מהקולות בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully