וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הממשלה החדשה תיטיב עם יישובי הדרום?

ניר שמול, טור אורח

6.11.2022 / 15:54

הפשיעה בדרום משפיעה גם על מחירי הנדל"ן בערים מסוימות בדרום והעלייה במחירי הנדל"ן בכל רחבי הארץ פוסחת בחלקה על חלק מיישובי הדרום, שסובלים מהיעדר משילות ופשיעה בהיקפים נרחבים. מה אפשר לעשות בנושא?

נדל"ן בנתיבות 6 ביולי 2022. אבי רוקח
בנייה בנתיבות. חייבים לתת תחושת ביטחון/אבי רוקח

מנתונים שנאספו על ידי מחלקת המחקר בחברת שניר בניהולם של דין וינשטיין ואיתי פרבר, מתברר כי הפשיעה בדרום משפיעה גם על מחירי הנדל"ן בערים מסוימות בדרום והעלייה במחירי הנדל"ן בכל רחבי הארץ פוסחת בחלקה על חלק מיישובי הדרום, שסובלים מהיעדר משילות ופשיעה בהיקפים נרחבים.

על הממשלה החדשה לחזק בצורה משמעותית את פעילות המשטרה באזור הדרום, להגדיל את סדר הכוחות , להעניק תחושת ביטחון לאזרחים, שגרים ביישובים אלו ובעיקר להתייחס לעובדה, שגניבה שלא מטופלת הופכת לשוד ובעתיד אף לרצח. הקושי הגדול של האנשים שמתגוררים באזורים אלו שהמשטרה לא פועלת מספיק כאשר הם מדווחים על מקרים של גניבות וברוב הפעמים הגנב לא נתפס ואף חוזר לעיתים לזירת הפשע, לטובת גניבות חוזרות ונשנות. מערכת המשפט במקרים רבים מרחמת על אותם גנבים וגוזרת עליהם עונשים קלים באופן יחסי על מקרי גניבה מה שלא מרתיע את אותם הגנבים לחזור ולבצע פשעים חלקם חומרים יותר בפעם הבאה.

הצעדים שאני ממליץ לממשלה החדשה לנקוט בהם: הגדלת כמות השוטרים בעיקר על מנת להחזיר את המשילות באזור הדרום. קביעת עונשי מינימום עם חובת כלא למקרי גניבה. הקמת משמר לאומי שיפעל באזור הדרום וייתן תחושת ביטחון לתושבים. החמרת ענישת המינימום במקרים של גניבה חקלאית שמאוד נפוצה באזורים אלו. רישות הכבישים באזור הדרום במצלמות חכמות לאיתור גנבי רכב. עידוד והגדלת משטר עירוני שבו תושבי הערים מתנדבים ומעורבים על מנת להגדיל את תחושת הביטחון והרחבת מקורות התעסוקה בעיקר לאוכלוסייה הבדואית והגדלת תקציבי החינוך לאוכלוסייה זו שמעורבת בפשיעה בדרום הרבה מעבר בחלקה באוכלוסייה הכללית.

ניר שמול - מנכל חברת שניר. תומר פדר,
ניר שמול - מנכל חברת שניר/תומר פדר

מניתוח הנתונים במספר יישובים שסרקנו בדרום ניתן לראות כי להיעדר המשילות והפשיעה הגואה ישנה השפעה גם על הנדל"ן .מדובר בהשפעה לעיתים ישירה ולעיתים עקיפה. ניתן היה לצפות כי העלייה הדרמטית במחירי הנדל"ן בעיקר בשנתיים האחרונות לא תפסח על אף יישוב אותו סקרנו אבל אפשר היה לראות בחלק מהיישובים שהעלייה הגבוהה שהייתה בישראל באותן השנים הגיעה אומנם ליישוב אבל בעוצמות נמוכות הרבה יותר מאשר בשאר אזורי הארץ.

מעניין היה לראות שהפגיעה הקשה של הפשיעה הינה בעיקר בערים הגדולות בדרום הקרובות יחסית לכפרים וליישובים בדואים שכמובן מדובר בפשיעה שבמרכזה פשיעה בדואית למרות אוכלוסייה בדואית גדולה שסובלת אף היא מהפשיעה ומוקיעה אותה . ניתן לראות שביישובים מסוימים בהם לאוכלוסייה רמת הכנסה גבוהה באופן יחסי האבטחה ואמצעי הביטחון שננקטים ביישוב מצליחים למנוע בהרבה מקרים פשיעה חמורה וניתן לראות שביישובים אלו מחירי הנדל"ן ממשיכים לעלות בצורה דומה לשאר אזורי הארץ ולפשיעה אין השפעה נדל"נית בכלל.

ומה לגבי באר שבע? חשוב לציין כי הממוצע הוא כללי לעיר (דירות חדשות שנבנות) ולא מתייחס רק לשכונות החדשות שנבנות בעיר אנו רואים כי משקיעים רבים עדיין מגיעים ונהנים מביקוש גבוה לשכירויות (בעיקר בגלל אוניברסיטת בן גוריון והסטודנטים שמגיעים מכל רחבי הארץ ללמוד בה), ואף ממחירי מכירה נמוכים באופן יחסי בדירות ישנות (פחות ממיליון שקל), אך נתוני הנדל"ן ומחירי המכירה מעידים כי עליית המחירים המסיבית בשנים האחרונות (20-10 אחוז בשנה) לא באה לידי ביטוי במחירי המכירה שאומנם עלו אבל לא במלוא העוצמה כמו ביישובים אחרים בישראל ואף לעומת יישובים אחרים בדרום הארץ.

ניר שמול הוא מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית וחברת שניר

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully