וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יש ליצור ודאות תכנונית מלאה בכל הרשויות בישראל"

23.10.2022 / 15:10

מנכ"ל מרכז הנדל"ן דן קצ'נובסקי פתח את כנס "פסגת הנדל"ן" של מרכז הנדל"ן. נשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו: "כדי לטפל במשבר בענף הממשלה הבאה חייבת לחתום על 'עסקת החבילה' עם השלטון המקומי וענף הבנייה והתשתיות"

"הממשלה הבאה חייבת לחתום על 'עסקת החבילה' שהצענו - עם השלטון המקומי וענף הבנייה והתשתיות ולהקים משרד חדש שתחתיו תרוכז כל פעילות התכנון והבנייה בישראל. על מי שיעמוד בראשות הממשלה הבאה חלה חובה להציב מיד את הפתרון למשבר הדיור והתשתיות בראש סדר העדיפות הלאומי-חברתי".

כך אמר נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה, ראול סרוגו במסיבת עיתונאים שפתחה את כנס "פסגת הנדל"ן" של "מרכז הנדל"ן", המתקיים השבוע באילת. סרוגו חשף לראשונה תוכנית רחבה שהציגה הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה באמצעות התאחדות הקבלנים בשבועות האחרונים לראשי המפלגות המתמודדות בבחירות לכנסת. לדבריו: "כל אזרח ישראלי צריך לדרוש איתנו מכל אחד מראשי המפלגות לקבוע שמגורים היא זכות בסיסית לכל אדם. לדעתנו - על כל ראשי המפלגות לקבוע במצע שלהם ובהסכמים הקואליציוניים שיחתמו לאחר הבחירות, כלים ישימים לפתרון המצב הקשה בענף שלנו וקוראים להם לאמץ את כל או לפחות את רוב התוכנית שהצגנו להם. על פי ניסיון העבר, רק תוכנית ברוח הזו יכולה לפתור את המשבר הזה".

מימין לשמאל: משה בן זקן,  מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה,  דן קצ׳נובסקי, מנכ"ל מרכז הנדל"ן, וראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ. יחצ,
מימין לשמאל: משה בן זקן, מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה, דן קצ׳נובסקי, מנכ"ל מרכז הנדל"ן, וראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ/יחצ

מנכ"ל מרכז הנדל"ן, דן קצ'נובסקי: "על המדינה ליצור ודאות תכנונית מלאה בכל הערים בישראל, לרבות בקרה על תהליכי תכנון וייעול של לוחות הזמנים. כיום, כל יזם נדרש לעשות סחר-מכר עם העירייה על מטלות ציבוריות - דבר שלא רק שאינו ראוי למדינה מערבית ומפותחת, אלא הוא גם יוצר חוסר ודאות שמאריך, מסרבל ומייקר כל ניסיון להקים פרויקט חדש ולהגדיל את היצע הדיור".

מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה, משה בן זקן ביקש לכוון זרקור בפתח הכנס על בעיית כוח האדם בתחום הבנייה והתשתיות: "הענף שלנו הוא מהמעסיקים הגדולים במשק עם מעל 200,000 עובדים רק באתרי הבנייה ישירות. אנחנו זקוקים להתערבות ועידוד ממשלתי של גיוס והכשרת עובדים ישראלים בו. יש פה הזדמנות לייצר לאוכלוסיות ישראליות חדשות עתיד טוב יותר, עם יציבות ואופק תעסוקתיים מעולים. וזה כמובן, במקביל לצורך בהאצה דרמטית של הבנייה שהולכת ומתארכת כל הזמן בגלל המחסור בעובדים ועבר כבר ברוב המקרים את טווח שלוש השנים של זמן בנייה ממוצע של עד לקבלת מפתח לדירה".

בניינים בתל אביב. ראובן קסטרו
כבר עכשיו צפוף. ומה יהיה פה בעוד 25 שנה?/ראובן קסטרו

הקרן וההתאחדות קוראת לממשלה הבאה להקים את "משרד התכנון, הבנייה והתשתיות", שבו ירוכזו כל הסמכויות והגופים בתחום הדיור והתשתיות למשרד ממשלתי אחד שיפעל ישירות מול השלטון המקומי, חברות התשתית הממשלתיות וחברות הבנייה והתשתיות מהסקטור הפרטי. על פי הצעת הקרן וההתאחדות, יוכפפו למשרד החדש: רמ"י, מנהל התכנון, מטה התכנון הלאומי וכלל חברות הביצוע (נת"י, נת"ע ונת"א). המשרד יעסוק בתכלול התוכניות הממשלתיות בתחומי התשתית והדיור ובהוצאתן לפועל.

סרוגו הדגיש: "הממשלה הבאה לא תוכל לקדם פתרון בשוק הדיור בלי לטפל בתחום התשתיות. המחסור הענק הוא בכל תשתיות החיים: בבתי חולים, כיתות לימוד, מערכות מים וביוב, פתרונות תחבורה ומערכות המשרתות קליטת תושבים חדשים. אלה החיים עצמם וחייב לבוא פתרון כולל של כל שרשרת הייצור שלהן".

המטרה: הסרת חסמים של הממשלה

הקבלנים מזהירים, כי למרות העברת החוק עליו חתומה השרה שקד שיחליף בהדרגה את תמ"א 38, אם הממשלה הבאה לא תסיר חסמי רגולציה רבים שנותרו בתחום ההתחדשות העירונית, תחום זה ייפגע מאוד. יש לדברי סרוגו, לתת תמריצים כספיים ומיסויים ליזמים שיבצעו התחדשות עירונית בפריפריה ולקבוע יעד של כמיליון יחידות דיור בהתחדשות עירונית לשנים הבאות. הוא הציג את נתונים לפיהם, שיעור הדירות שנבנו בהתחדשות עירונית מכלל הדירות החדשות זינק מ-10.4% בשנת 2014 לכמעט 20% בשנה שעברה.

נציגי הקבלנים קוראים לכלול בהסכמים הקואליציוניים של ממשלה הבאה כללים לעידוד בנייה להשכרה ארוכת טווח באמצעות הטבות מס ושיווק קרקעות מוזלות לשם כך בהיקפים גדולים דרמטית ממה שבוצע עד כה. הקבלנים סבורים שהיעד הנכון הוא כי 30% מהדירות החדשות יבנו להשכרה ארוכת טווח.

על פי הממשלה, המדינה צפויה להכפיל את אוכלוסייתה עד שנת 100 להיווסדה ואין כיום שום תוכנית מסודרת שנועדה להכין את ישראל לכך. התאחדות הקבלנים בוני הארץ הצטרפה לצוות ההקמה של "מועצת המאה" שכולל את "תנועת אור", ארגוני המעסיקים ועובדים הגדולים בישראל, נציגי אקדמיה, התאחדות הסטודנטים ואחרים, שיחד פועלים לקדם תכנון ארוך טווח לישראל של הממשלה. נציגי הקבלים דורשים במסגרת זו לתכן כבר עתה הקמת שני מטרופולינים חדשים בצפון ובנגב שיבנו במהירות ויותאמו לצרכים העתידיים של תושבי ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully