וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נלחמים בשחיתות הציבורית: הוציאו את הפוליטקאים מוועדות התכנון

עו"ד ימית מלול ינאי - אוניברסיטת אריאל

עודכן לאחרונה: 11.9.2022 / 11:32

"צריך להוציא את הפוליטיקה מהוועדות המקומיות" כך הצהירה מנכ"לית מינהל התכנון במשרד הפנים דלית זילבר בראיון הפרישה שלה

החשיבות הרבה של הוועדות המקומיות בתכנון הבנייה העירונית ובפיקוח על הבנייה, הופך אותן למוקד עניין בפוליטיקה המקומית. אמנם, החלטות משמעותיות בעלת השלכות רחבות נדונות בוועדות התכנון המחוזיות והארציות, אך לוועדות המקומיות השפעה רבה על תכנון המגורים בתוך היישובים, על אופיים ועל אופן ההתפתחות העירונית.

אולם, פועל יוצא של העוצמה וההשפעה בתחום התכנון והבנייה הוא פוטנציאל השחיתות. הרי בתחום הנדל"ן נמצא הכסף הגדול, ולכן כפי שמדובר במוקד עניין לתושבים ולנבחרי הציבור, כך גם מדובר במוקד עניין לבעלי אינטרסים כלכליים.

אישור של כמה אחוזי בנייה נוספים במבנה, שווים לקבלן הרבה מאוד כסף. כתבי האישום נגד אנשי השלטון המקומי, נבעו במקרים רבים מהתנהלותם בוועדות האלה.

ראש הרשות עומד בראש הוועדה המקומית (במרחב תכנוני אחד) ובעל סמכויות נרחבות הכוללות, כאמור, את האחריות על החלטות מקומיות הנוגעות לתכנון ובנייה. כך, לראש הרשות יש למעשה את הכח לעשות שימוש בחוק התכנון והבנייה לטובת תכנון יעיל ולטובת הציבור או לחילופין, לטובת בעלי האינטרסים.

עו"ד ימית מלול ינאי, דוקטורנטית למנהל ציבורי באוניברסיטת אריאל. צילום: שחר תמיר, אתר רשמי
עו"ד ימית מלול ינאי, דוקטורנטית למנהל ציבורי באוניברסיטת אריאל/אתר רשמי, צילום: שחר תמיר

התלות הרבה של כלל הגורמים המרכיבים את הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בראש הרשות, לצד הפיקוח החסר של השלטון המרכזי, יוצר פוטנציאל רב לקיומם של הליכים לא תקינים. השיקולים הפוליטיים והיכולות המוגבלות, מקשות על השלטון המרכזי לפקח באופן אפקטיבי על פעילות הועדות המקומיות הרבות, אשר מקבלות חופש פעולה כמעט מוחלט.

כאן בא לידי ביטוי הקשר "המאוד לא קדוש" בין קבלנים, תרומות בחירות, ונבחרי ציבור שמטרתם להיבחר שוב. כאמור, בשל המשמעות הכלכלית הגדולה, נוצרים ניגודי עניינים וכר פעולה נוח לשחיתות. התלות הרבה של יזמים ותושבים בוועדה המקומית לתכנון ובנייה - כלומר בראש הרשות - מכתיבה לחצים פוליטיים גדולים ומעורבות של אינטרסים כלכליים עצומים, המתבססים על קשרים אישיים, ואשר כפי שראינו באים לידי ביטוי במספר רב של כתבי אישום. אין מדובר בתיאוריה בלבד. ממצאים אלו זכו לאימות במחקר אמפירי שנערך על ידי המכון הישראלי לתכנון כלכלי, שהצביע על נושא התכנון והבנייה כעל מוקד השחיתות העיקרי ברשויות המקומיות .

בניינים בתל אביב. ראובן קסטרו
בניינים בתל אביב/ראובן קסטרו

לאור התלות הרבה של כלל הגורמים המרכיבים את הוועדה המקומית בראש הרשות נוצר הפוטנציאל לשחיתות. אחד הפתרונות שאני מציעה הוא הרחבת מודל הוועדות המרחביות שאחראיות כיום על מרחבים תכנוניים מקומיים בו קיימות מספר רשויות מקומיות, לרוב קטנות.

לוועדות מרחביות יתרונות משמעותיים על פני וועדות מקומיות ופירוק ועדות אלו נתפסת היום כשגויה, וכזו שחושפת את ראשי הערים לשחיתויות. החולשות שקיימות במערכות המוניציפליות, אינן קיימות במבנה הממשלי של הוועדות המרחביות, בהן יושבי הראש ממונה ע"י שר הפנים בהתאם לניסיון ניהולי בתחום חוק התכנון והבנייה, ואלו מנהלים את הוועדות לפרק זמן קצוב. כך, היתרון בוועדות המרחביות הוא מינוי יו"ר וועדה בלתי תלוי ועצמאי, שאינו תלוי בראש עיר כזה או אחר ושאינו נמצא בניגוד עניינים פוליטי או עסקי (ואף מחויב לחתום על טופס ניגוד עניינים ).

עצמאותם של היו"ר, המהנדס, היועמ"ש והתובע היא נכס שאסור לוותר עליו, נוכח המציאות שמוכרת בתחום התכנון והבנייה. באופן הזה הוועדות יכולות למלא את מלאכתן בניהול הוועדות והשירותים, בתכנון, באכיפה, גבייה, ביצוע פסקי דין, הריסות, הוצאות צווי הריסה וכיוצ"ב. כך מנותקים השיקולים הפוליטיים מעבודת הוועדה לתכנון ובנייה, ומתבטלת התלות של בעלי התפקידים השונים בגורם אחד.

מודל דומה קיים בהולנד, אשר בדומה לישראל, היא מדינה צפופה ובעלת גידול אוכלוסין משמעותי. מטרת העל של הוועדות המרחביות בהולנד הינה להבטיח תיאום בהתערבות הציבורית בסביבה הפיסית. על אף שלדרג המקומי ישנה ההשפעה הגדולה ביותר על הליך התכנון בשטחו, לוועדה המרחבית סמכות פיקוח על הדרג המקומי בנושאים שונים כמו התאמת התכנון לכלכלת השוק החופשי, בדגש על שמירת על איכות הסביבה וכן קידום תכנית מרחביות ולאומיות בנושאים שונים כמו איכות הסביבה, תחבורה, עסקים ועוד. הוועדות עצמן מפוקחות על ידי נציב קבילות הציבור והמועצה הארצית. אם כן, המרחב האזורי בהולנד נתפס ככזה שמצדיק תכנון משלה ולא רק כגורם מגשר בין השלטון המרכזי למקומי.

אני סבורה שככל שחלקם של גורמי המקצוע בוועדה גדול יותר, לעומת חלקם של נבחרי הציבור, כך "משתחרר" נבחר הציבור מחובותיו כלפי גורמים כאלה ואחרים. מאידך, היות שוועדת תכנון ובניה קובעת את אופי היישוב הלכה למעשה, בוודאי שלנבחרי הציבור צריך להיות בוועדה גם כן מקום המשמעותי, מתוך תפיסה שנבחרי הציבור משקפים את עמדת הציבור בסוגיות התכנון והבניה השונות. בנוסף, יש להטמיע מערכות תכנון עירונית המבהירות את מפת התכנון ואת מרחב שיקול הדעת של ועדות התכנון; ובכך להפחית את הסיכוי שיתעורר פתח לשחיתות באמצעות אישור תכנית מתאר מקומית. בקיצור צריך להפוך את הערים לטובות יותר ושצעירים ירצו לעבור לערים חזקות גם בפריפריה בגליל ובנגב.

עו"ד ימית מלול ינאי דוקטורנטית למנהל ציבורי באוניברסיטת אריאל שבשומרון וחוקרת וועדות חקר גבולות באצבע הגליל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully