וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגלית נדירה: נחשפה שן של פיל בת כחצי מיליון שנה ליד קיבוץ רבדים

עודכן לאחרונה: 6.9.2022 / 11:07

לא צריך לדמיין: לפני כחצי מיליון שנה הסתובבו כאן פילים; עדות נדירה לכך, בדמות שן פיל שהשתמרה באופן יוצא דופן, נחשפת בימים אלה ליד קיבוץ רבדים שבמועצה האזורית יואב

החט, שבצבץ מתוך האדמה, התגלה ע"י אדם שטייל במקום ודיווח על המציאה. במבצע מיוחד, חשפו ארכיאולוגים ומשמרים של רשות העתיקות, אוניברסיטת תל-אביב ואוניברסיטת בן-גוריון את השן הקדומה, שאורכה כ-2.5 מטרים: "זו הפעם הראשונה מזה 50 שנה שמתגלה בישראל חט של פיל כשהוא כמעט שלם, ובסה"כ ידועים רק עוד שניים שהשתמרו במצב דומה.

בתום מבצע מיוחד בן שבועיים של רשות העתיקות, מרכז דן דוד לחקר תולדות האדם באוניברסיטת תל-אביב ואוניברסיטת בן-גוריון בנגב, אשר זכה לכינוי "מבצע פיל", מחלצים בימים אלה ארכיאולוגים ומשמרים את החט הקדום, שהסתתר באדמה במשך מאות אלפי שנים.

מי שגילה את השן היה ד"ר איתן מור, תושב ירושלים וביולוג בהכשרתו, אשר קרא על קיומם של פילים באזור בתקופה הפרהסטורית, ויצא - מתוך סקרנות, לטייל בשטח. "לתדהמתי, ראיתי פתאום משהו שנראה כמו עצם חיה מבצבץ מהאדמה. התקרבתי, וזה נראה לי כמו "הדבר האמיתי", אז מיהרתי לדווח על כך", אמר מור.

נחשפה שן של פיל בת כחצי מיליון שנה ליד קיבוץ רבדים. צילום: דוברות מועצה אזורית יואב, אתר רשמי
נחשפה שן של פיל בת כחצי מיליון שנה ליד קיבוץ רבדים/אתר רשמי, צילום: דוברות מועצה אזורית יואב

הארכיאולוגים מרשות העתיקות אשר הגיעו לאתר, לא האמינו למראה עיניהם. "אמנם התנהלו כאן בעבר חפירות ארכיאולוגיות ומצאנו כלי צור שהיו בשימוש האדם הקדמון, כך שידענו שהייתה פה התיישבות כבר בתקופה הפליאוליתית התחתונה - ואפילו נמצאו כאן שרידי עצמות פילים, אבל חט שלם של פיל שהשתמר במשך חצי מיליון שנה באורך כזה, ובמצב כל כך טוב - זה כבר אירוע מרגש", אומר הפרהיסטוריון אבי לוי מרשות העתיקות, מנהל החפירות באתר.

השאיפה לחלץ את השן ממקומה בשלמותה, הציבה אתגר בפני הארכיאולוגים והמשמרים המנוסים. "מדובר בממצא קדום ביותר ופריך, אשר מרגע שנחשף לאוויר, כל נגיעה בו עלולה הייתה לפורר אותו", מסביר פרופ' ישראל הרשקוביץ ממרכז דן דוד לחקר תולדות האדם באוניברסיטת תל אביב. "הענקנו לחט טיפול שימור ראשוני בשטח, ולאחר מכן, הוחלט לחפור בצורה מדעית את המפלסים הארכיאולוגיים המכסים את החט, להוציא את החט ולהמשיך טיפול מבוקר בו, במעבדות השימור של רשות העתיקות".

לדברי מנהל רשות העתיקות, אלי אסקוזידו, "חט הפיל היא ממצא ארכיאולוגי בעל חשיבות מחקרית ומוזיאלית, ולכשתושלם עבודת שימור, בכוונתנו להציג את החט לציבור בתערוכת קבע בקריה הלאומית לארכיאולוגיה של ארץ ישראל ע"ש ג'ן וג'ני שוטנשטיין" הנבנית בימים אלה בירושלים".

ראש המועצה האזורית יואב, ד"ר מטי צרפתי הרכבי ציינה כי: "התגלית שנמצאה סמוך לקיבוץ רבדים מרגשת מאוד הן את החוקרים והן את הקהל הרחב. אזור שפלת יהודה בו שוכנת מועצה אזורית יואב ידוע בתגליות ההיסטוריות והארכיאולוגיות הרבות שנמצאו בו לאורך השנים. תגליות אלה הינן עדות לחשיבות שהיה לאזור זה כבר בתקופות קדומות. כחלק מחשיבות זו אנו פועלים לאורך השנים יחד עם הרשויות המקצועיות להנגיש את הממצאים לקהל הרחב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully