וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש העיר ממתין לכתב אישום: העיר אור עקיבא נכנסת להקפאה

עודכן לאחרונה: 15.8.2022 / 13:55

אור עקיבא בתנופת בניה היסטורית אבל העירייה מאיימת לעצור את אכלוס הדירות. מאז מעצרו של ראש העיר יעקב אדרי בחשד לשחיתות, נאסר עליו לטפל בנושאי נדל"ן. מנכ"ל משרד הפנים יגיע לביקור דחוף בעיר

העיר אור עקיבא נמצאת בעיצומה של התפתחות נדל"ן היסטורית שבמסגרתה היא צפויה לשלש את עצמה מ-20 אלף ל-60 אלף תושבים, אבל ממלא מקום ראש העיר מתריע כי המדינה אינה לוקחת בחשבון את התשתיות הנדרשות ומאיים לעצור את איכלוס אלפי הדירות שבבנייה.

במכתב דחוף ששיגר (חמישי) מ"מ ראש העיר, אלי אנקונינה, לשרת הפנים איילת שקד, שר הבינוי והשיכון זאב אלקין, שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון, ובכירים במשרדיהם, הוא מונה שלוש תוכניות עיקריות שכבר בהליכי תכנון, פיתוח ובנייה ואשר לדבריו נכפו על העיר על ידי משרדי הממשלה, ובמסגרתן צפויות לקום 8,400 יחידות דיור. המשמעות היא כ-30 אלף נפש. הוא מזכיר כי לאור "ציפוף היסטרי כה משמעותי", כדי לממשן נדרשים מבני ציבור, שטחים פתוחים, כבישים ותשתיות ציבוריות אחרות וכי לא יעלה על הדעת לקדם אותם בלעדי אלה. הוא מציין כי העיר אור עקיבא מתנהלת בימים אלה עם חשב מלווה, עם גירעון כלכלי, ולדבריו גם צפי לקריסה כלכלית, "בקרוב מאד". הוא תמה כיצד מקדמת המדינה תוכניות גרנדיוזיות בלי שטחי מסחר ותעסוקה.

שנתיים מתנהלת העיר אור עקיבא כשעננה שחורה מרחפת מעל. צילום: שלומי גבאי, אתר רשמי
שנתיים מתנהלת העיר אור עקיבא כשעננה שחורה מרחפת מעל/אתר רשמי, צילום: שלומי גבאי

זה כשנתיים מתנהלת העיר אור עקיבא כשעננה שחורה מרחפת מעל העירייה שלה. זאת, מאז פשטה המשטרה על המשרדים ועצרה את ראש העיר, השר לשעבר יעקב אדרי, בחשדות לשחיתות ציבורית ועוד. חקירת יאח"ה לוותה על ידי פרקליטות מיסוי וכלכלה מחוז תל אביב, והתנהלה בשיתוף רשות המיסים, יחידת יהלום והרשות לאיסור הלבנת הון במשרד המשפטים.

מעצרו של אדרי הוארך מעת לעת ובסופו של דבר הוא שוחרר בתנאים מגבילים שרובם ככולם התפוגגו בינתיים, לרבות איסור עיסוקו בתפקידו כראש העירייה ובוועדה המקומית "יישובי הברון", בה אור עקיבא חברה עם זכרון יעקב, בנימינה גבעת עדה, ג'סר א-זרקא ופוריידיס. חלים עליו מספר תנאים מגבילים, למשל לא לעסוק בנושא תכנון ובניה, הוא לא יכול לכהן בועדות מנהליות של מועצת העיר, לא לעסוק בהתקשרויות והתחייבויות של העירייה, לא להפעיל סמכות בענייני כוח אדם וכו'. הסמכויות בכל העניינים האלה חלות על ממלא מקומו. החקירה הסתיימה לפני יותר משנה. הפרקליטות כבר הציגה טיוטת כתב אישום. שימוע נערך לו לפני כחדשיים, וכתב אישום עדיין אין.

בדיונים בבית המשפט סנגוריו, עו"ד טל שפירא ועו"ד סתיו שורצברג, דחקו פעם אחר פעם להסיר את תנאי ההרחקה שהוטלו עליו והזהירו כי יש לקחת בחשבון את הפגיעה בתושבי העיר, כשלטענתם, עולה כי בשל היעדרותו של אדרי מתפקידו, עיריית אור עקיבא "פשוטו כמשמעו אינה מתפקדת, תושבים מדווחים על קיפאון של ממש בשירותים שמעניקה העירייה ובכלל זה לכלוך ברחובות, ירידה באיכות החינוך והיעדר תשומת לב מספקת לבינוי ופרויקטים עתידיים".

"הגורם איננו העדר ראש העיר הוא עדיין איתנו, התארים שלו עדיין קיימים", טוען אחרת ממלא מקומו, אנקונינה, בשיחה עם וואלה!, "למה מקפחים אותנו? צריך לשאול את משרדי הממשלה. יש איזה מאמץ לאומי לבנות מה שיותר יחידות דיור, אצלנו יש אמנם קרקע זמינה אבל כנראה ששוכחים שפרויקטים כאלה דורשים תשתיות אז אנחנו עוצרים את הכול ומבקשים סיוע ממשרדי הממשלה. שלא ייוצר מצב למשל שהורים מגיעים לעירייה ואין לנו מענה, בפעם הראשונה בהיסטוריה עושים אצלנו הגרלות למעונות יום. זה מצב בלתי מתקבל על הדעת. מה עוד שעל פי תחשיבים מוכרים כל יחידת דיור יוצרת גרעון של 4,000-5,000 שקלים לשנה. תכפיל ותקבל עשרות מיליוני שקלים. מצד אחד אנחנו מנהלים תכנית הבראה ומנסים להמריא מצד שני הבנייה הזו מושכת אותנו כלפי מטה".

"הרשות לא תוכל לשאת בנטל הכבד הנ"ל", מזכיר מ"מ ראש העיר, אנקונינה, במידה ולא יימצא פתרון כלכלי תקציבי מידי, ללא הפרוגרמה הציבורית הנ"ל, לרבות בניית מבני חינוך וציבור, תשתיות ציבוריות, כבישים תשתיות מים וביוב, שטחים פתוחים וכד', אנו נעצור ולא ניתן יד להתרסקותה של העיר אור עקיבא". הוא אומר כי "תושבי העיר זכאים לקצת יחס וחמלה", מבטיח כי "כראש רשות בפועל, זה יהיה חוסר אחריות קיצוני במידה ואתן לדבר כזה לקרות" ומודיע בלשון שאינה משתמעת לשתי פנים כי לא יאוכלסו 2,000 היחידות שכבר נמצאות בבנייה בשכונת 'אור ים', ללא הפתרונות הרלוונטיים הנדרשים". הוא צירף מכתב ששיגר לפני שלושה חדשים ליו"ר הוועדה המחוזית חיפה, בו התריע כי בשכונה זו, בה תשעה מגרשים בייעוד למבני ציבור שישרתו את 4,000 יחה"ד המתוכננות, נתקלת העירייה בקשיים לקבלת הרשאות תכנון וביצוע מרשויות המדינה, ולפיכך רק במגרש אחד החלו העבודות הכוללת בסה"כ 3 כיתות גני ילדים וכן בית ספר יסודי אחד. כך כבר אז, הודיע מ"מ ראש העיר על כי הוא נאלץ להתנגד לשיווק ומתן היתרי הבנייה בעירו שלו.

ביום חמישי צפוי בעיר מנכ"ל משרד הפנים עם פמלייתו. בעירייה תולים תקוות שהביקור יוליד התפכחות, והתשתיות תקבלנה הרשאות תקציביות, אלא שבהתחשב ברגישות הבחירות לכנסת, ספק גדול אם זה יקרה.

ממשרד הפנים נמסר בתגובה כי "ביקור המנכ"ל בעיר נקבע לפני והפניה הגיעה רק אתמול. אבל לאור הפנייה ידונו בנושא במסגרת הביקור של המנכ"ל".

מלשכת שרת הפנים איילת שקד נמסר כי הסוגיות שבנדון תידונה בביקור המנכ"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully