וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך המשפטי לבנייני מגורים בסכנה

עו"ד שלומית משה

עודכן לאחרונה: 14.8.2022 / 11:30

קריסת מבנים - לא גזירת גורל: מה ניתן לעשות על מנת למנוע מצב זה? על מי חלה האחריות לוודא את מצב הבניין וכן מי נדרש לפצות את דיירי הבניין במקרה של קריסה או פינוי?

לאחרונה היו מספר מקרים בהם פונו בניינים תוך התראה קצרה ביותר, מחשש לקריסה. וזהו המקרה הטוב, כאשר במקרים מסויימים, לא עלינו, בניינים פשוט קרסו על יושביהם, ובנס איש לא נפגע. על פי דו"ח מבקר המדינה, יש בישראל עשרות אלפי מבנים הנמצאים בסכנת קריסה, בכל רחבי הארץ.

• איך ניתן לדעת אם הבניין בו אני גר נמצא בסכנת קריסה?
יש לשים לב לסימנים חיצוניים של פגיעה בבניין. גושי בטון הניתקים מהבניין, ברזלים חשופים, סדקים עמוקים ועוד. בכל מקרה של חשש, יש לפנות במיידי למהנדס בניין מוסמך אשר יסקור את מצב הבניין ויוודא את בטיחותו.

• מי אחראי לבדוק את מצב הבניין?
על פי החוק, דיירי הבניין הם האחראים על מצב התחזוקה שלו. במקרה של דירה שכורה, בעל הדירה הוא האחראי, על פי החוק, לוודא את מצב הבניין, גם אם הדירה מושכרת לאדם אחר. במקרים רבים יש ביטוח מבנה במסגרת ועד הבית או הסדר אחר. במקרה כזה, יש לוודא מול חברת הביטוח את ההתנהלות. במקרה של בניין המנוהל על ידי חברת ניהול מקצועית, יש לוודא כבר במעמד החתימה, כי חברת הניהול עורכת סקר מבנה באופן סדיר ומקצועי. במקרים רבים, ניתן לפנות לרשות המקומית בבקשה שיערכו סקירת מבנה לוודא את בטיחותו. על פי החוק, האחריות אומנם חלה על הדיירים, אך גם הרשות המקומית אמורה לטפל במקרים מעין אלה.

עו"ד שלומית משה. צילום: ענבל מרמרי, אתר רשמי
עו"ד שלומית משה/אתר רשמי, צילום: ענבל מרמרי

• אם קיבלנו הוראה להתפנות, מי אחראי לפצות את דיירי הבניין?
כאן יש לחלק את המצב לשניים. במקרה של קריסה כתוצאה ממצב ביטחוני או מזג אוויר, הרשויות המקומיות והארציות אחראיות על האירוע. ישנו נוהל מסודר של פיקוד העורף במקרים כאלה, במסגרתו מוודאים שלכל הדיירים ניתן מענה ודיור חלופי. במקרה של קריסה או חשש לקריסה בגלל תחזוקה לקויה - האחריות חלה על הדיירים בלבד. על פי החוק, אין חובה על הרשות המקומית לשפות את הדיירים או למצוא להם חלופה לדיור. מדובר במקרה קיצון, מכיוון שבמקרים של פינוי כתוצאה ממצב ביטחוני, או מפגע מזג אוויר - הרשות המקומית, יחד עם גופים כמו פקע"ר, לדוגמא, היא האחראית על הפינוי ומתן המענה לדיירים.

• האם יש חובה לבדוק את המבנה?
אין חובה חוקית או התייחסות לפרקי הזמן בהם יש לבדוק את המבנה - אבל לאור חשיבות הנושא אני ממליצה לבדוק את המבנה אחת לחמש שנים, או בהתאם להמלצות מהנדס הבניין.

• האם יש כיסוי ביטוחי למצב של קריסת מבנה?
חברות הביטוח נותנות אפשרות לביטוח מבנה מפני קריסה, גם כזאת הנובעת ממצב המבנה ולא רק בעקבות מצב ביטחוני או מזג אוויר. עם זאת, יש לשים לב שלא מדובר בביטוח 'אוטומטי', ויש לדרוש זאת בעת עריכת הפוליסה.

הכותבת עו"ד שלומית משה, ראש מחלקת נדל"ן במשרד עו"ד דנינו-שי-משה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully