וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד ישפיע חוק המידע הפלילי על קבלת מועמדים למושבים ולקיבוצים?

28.7.2022 / 9:39

חוק המידע הפלילי החדשה מונע ממושבים ומקיבוצים לשאול אודות עבר פלילי של מועמדים. כיצד זה ישפיע על קבלת מועמדים וחברים חדשים ואיך האגודות יכולות להתגבר על כך?

טרקטור בקיבוץ. ShutterStock
מה יעשו כעת הקיבוצים והמושבים?/ShutterStock

ועדת קבלה לקיבוצים - חוק המידע הפלילי ותקנת השבים שנכנס לתוקף ב-12.7.2022 מאיים על יכולתן של אגודות (מושבים וקיבוצים) לבדוק מידע על עבירות פליליות שביצעו נקלטים או מועמדים להיקלט באגודה.

לדברי עו"ד ד"ר נדב דגן מומחה למשפט ציבור ממשרד חגי שבתאי, שפיראי, המלווה לקוחות בתחום האגודות השיתופיות והמשפט המנהלי, מהחוק עולה שבקשת מידע מנקלט/מועמד או מחבר על עברו הפלילי היא עצמה עבירה פלילית, וממלא תפקיד באגודה שמבקש מידע כזה חשוף לעונש מאסר.

החוק החדש כולל כמה שינויים חשובים במידע שנשמר במרשמי המדינה על עבירות פליליות ועל חשדות לעבירות פליליות שביצע אדם. בין היתר, קבועים בחוק הסדרים לגבי ניהול המרשמים, המידע שהם מכילים, תקופות שמירת המידע ונגישותו, הגופים שרשאים לגשת למידע, הגופים והאנשים שזכאים לקבל מידע או לעיין בו, והשימוש במידע.

נראה, כי השינויים הרלבנטיים והחשובים ביותר לאגודות שיתופיות נוגעים בקבלת מידע פלילי על נקלטים ומועמדים לחברות ובשימוש במידע זה. הוראות החוק חושפות את האגודה לסיכונים ולתביעות. ממלאי תפקידים באגודות אף חשופים לחקירה ולכתבי אישום פליליים.

לבצע את ההתאמות

בעקבות החוק החדש נדרשת בחינה מחודשת של התנהלות האגודה בנושאי קליטה וקבלה לחברות, לרבות בדיקה של החוזים הקיימים ושל הפעילות מול נקלטים ומועמדים לחברות. כך, למשל, במצב המשפטי החדש חל איסור על דרישת תצהיר או הצהרה בדבר היעדר רישום פלילי של נקלטים ומועמדים.

ואולם, בדרך ראויה ובמסגרת החוק, ניתן לבקש מידע ממועמדים לחברות גם על תולדותיהם ועל מעשיהם בעבר, אולם נדרשת היערכות מחודשת לכך.

לדברי עו"ד דגן, ניתוח משפטי מעמיק של החוק מלמד, כי במקרים רבים קיבוצים, מושבים והרחבות של ישובים קהילתיים עדיין רשאים לדרוש ממועמדים מידע על עברם כתנאי לקבלתם לחברות באגודה. לדבריו, גם לאחר כניסת החוק החדש לתוקף, האגודות זכאיות לדרוש ממועמדים תצהיר או הצהרה שלא ביצעו מעשים אלימים, שאינם סוחרים בסמים אסורים וכדומה.

עו"ד דגן מסביר, כי הוראות החוק החדש קובעות איסורים שמקשים על הישובים לשאול שאלות ומצריכים מבעלי התפקידים בישובים זהירות רבה ותשומת לב מיוחדת. כדי לקבוע מה בדיוק מותר לכל אגודה לשאול את המועמד או לבקש ממנו, נדרש יעוץ ממוקד לכל ישוב - כל אגודה לפי תקנונה ומאפייניה.

  • עוד באותו נושא:
  • קיבוצים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully