וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצצה למיזמי התיירות של הערבה

עודכן לאחרונה: 18.7.2022 / 11:15

הם עזבו את המרכז, חלקם אף החליפו מקצוע ועברו לגור בשקט של הערבה הדרומית, שם הם עוסקים באירוח או הדרכה של המטיילים באזור

התיירות של הערבה הדרומית: בדקנו מי הם "התיירנים" של אזור הערבה הדרומית, מה השתנה להם בחיים ומה הפתיע אותם?

הערבה הדרומית - מועצה אזורית חבל אילות, מהווה 13% ממדינת ישראל והיא חבל הארץ הדרומי ביותר. הערבה הדרומית גובלת במצרים וירדן וגבולה התחתון שייך לשטח השיפוט של העיר אילת. בלב הערבה הדרומית פועל שדה התעופה הבינלאומי רמון שבתקופת טרום קורונה אירח מאות אלפי תיירים מרחבי העולם. בחבל אילות מתגוררים כ-5000 תושבים ב-10 קיבוצים, שני יישובים קהילתיים ושיכון משפחות בבסיס עובדה. מקורות הפרנסה העיקריים של האזור הינם חקלאות ותיירות.

יניב ודנה תורג'מן, הורים ל4 ילדים קיבלו את ההחלטה לעבור מעתלית לבאר אורה בן לילה. באחת הפעמים שירדו עם הרכב לאילת, ביקרו חבר ילדות שחי בבאר אורה, התאהבו במקום וחודשיים וחצי אחר כך כבר התמקמו בבית החדש בבאר אורה: " המקום מאוד הזכיר ליניב את עתלית של פעם. המשפחה כמובן העלתה שאלות כמו מה קרה? מה תעשו שם? ממה אתם בורחים??"

יניב, היה עצמאי בתחום ניהול רשתות מחשבים עבד בתחילת המעבר דרומה במהלך השבוע במרכז ובסופי השבוע הגיע הביתה "ואז הגיעה הקורונה שם בעצם עשיתי את הצעד השני החשוב אחרי המעבר לדרום והוא לסיים את העבודה שלי בתחום המחשבים.

הכרתי את המדבר דרך רכיבת שטח באופניים. לאחר שהשתחרר הסגר השלישי והשמים היו סגורים, איזור הדרום היה עמוס במטיילים. שכן הציע לי לעבוד איתו ולהוציא טיולים רכובים בג'יפים ובתומקארים. קבלתי המון תגובות חיוביות ממשפחות שטיילו איתי ושלחו לי עוד המון משפחות נוספות. מפה התחיל הכיוון החדש והוא תיירות".

"התחלתי לשלב את הידע שלי בעולם המחשבים ולקדם את נושא התיירות אצלנו דרך פייסבוק וגוגל. ולאט לאט הדברים התחילו לזוז למרות חוסר הוודאות שקיים עד היום". כיום אני לומד בבית יציב בבאר שבע קורס מורה דרך, במקביל סיימתי קורס נוסף מדריך ומוביל קבוצות אופניים (הדרכת שטח).

מכוון שיש לנו גם יחידת אירוח קטנה יוצא לנו להכיר עוד אנשים שנהנו מהלינה אירוח בחצר והאוכל של דנה. האהבה של דנה לבישול שהתחילה אי שם בעתלית בזכות החברות הטובות של דנה. היא יצרה את האירוח המרוקאי למטיילים המגיעים לאזור וחוזרים שוב ושוב לבקר ולאכול.

על הגעגועים למרכז ציין יניב כי "מכוון שכולם מגיעים לאילת, אנחנו זוכים בלא מעט ביקורים של חברים ומשפחה. הבית שלנו פתוח תמיד לאירוח ואפילו סתם לקפה על הדרך
המון מכרים ששמעו על השינוי שעשינו באו לבקר ולטייל איתי. והמון מטיילים שהיו אצלנו מרגישים כמו משפחה ומגיעים לומר שלום"

יניב ודנה תורג'מן. באדיבות המצולמים
יניב ודנה תורג'מן/באדיבות המצולמים

אבישג מאירי, מנהלת התיירות של קיבוץ אילות הגיעה לקיבוץ רק לפני 3 שנים, בעבר התגוררה בעמת חפר ובחיפה ועסקה בין היתר במלונאות. "תיירות כפרית מאוד שונה מהמלונאות שעסקתי בה לפני. התחושה שמארחים בקיבוץ היא שמכניסים אנשים לתוך הבית הפרטי ועוטפים. זו תחושב המדהימה. באילות במיוחד כל הקהילה מגויסת לאירוח- אם בשוק איכרים, בתורנות ב"כפות תמרים" והשתלבות באירוח. התיירות בערבה היא לא אי בודד היא חלק משלם קהילתי. גם ברמה של השותפים לדרך בתיירות האזורית. כייף לחשוף את האזור המדהים שלנו לאנשים חדשים שמופתעים לגלות. את השקט והעצמה של המדבר מול הקרבה לים. התיירות היא מנוע צמיחה מדהים לכלכלה המקומית וגילנו בשנה האחרונה שהתיירות גם יודעת למנף תעשייה, חקלאות ואפילו צמיחה דמוגרפית.

בנוסף יש המון מקום ליוזמות ורעיונות חדשים. ואפשר לקום בבוקר לקבל את ההשראה של המדבר ולחלום על פרוייקטים חדשים".

על המשבר בענף התיירות ודרכי ההתמודדות עמו חושבת ש "צריך תקציבים- גם לפיתוח הענף וגם לפיתוח הצמיחה הדמוגרפית - תמריצים לצעירים להגיע ממועדפת עד משפחות צעירות שיוכלו לקחת חלק בפיתוח התיירות."

אלון סגל עבר עם משפחתו ליטבתה מתל אביב לפני כ-8 שנים. אלון עבד במשרדי פרסום והיום, אחרי חמש שנים בהן עבד במחלבת יטבתה, הוא מנהל השיווק והמכירות של פונדק יטבתה בו רבים עוברים בדרכם לאילת.

"יטבתה גאה מאוד במקום הימצאותה הגיאוגרפי. חלק מהסיפור והחוויה של המבקרים העוצרים אצלנו, זה בדיוק המקום עצמו. אנחנו אמנם בפריפריה של הפריפריה, אבל משם בדיוק מגיעה העוצמה שלנו! המילה "ציונות" הולכת "יד ביד" יחד עם יטבתה"

המעבר דרומה כרוך במקרים רבים בריחוק מהמשפחה המורחבת "הגעגוע הוא למשפחות הנמצאות במרכז הארץ ובצפון, ולחברים שהשארנו מאחור. המרחק הפיזי מהווה אתגר לכולנו. וכן, אוהבים גם לבקר בת"א" מציין אלון.

אבישג מאירי, מנהלת התיירות של קיבוץ אילות. באדיבות המצולמים
אבישג מאירי, מנהלת התיירות של קיבוץ אילות/באדיבות המצולמים
אלון סגל, יטבתה. צילום: דוד צגאי, אתר רשמי
אלון סגל, יטבתה/אתר רשמי, צילום: דוד צגאי

תמר ברדה, מנהל התיירות של קיבוץ לוטן. עברה עם משפחתה ללוטן מקיבוץ מגשימים. בועז, בן זוגה של תמר עובד בהיי-טק והיא בחרה לעסוק בתחום התיירות.

לדעתה להיות תיירן זה: "להנגיש לקהל הרחב תיירות אחרת - תיירות מדברית קהילתית. הנוף בקיבוצי הערבה דומה, אבל לכל קיבוץ יש את האופי שלו ודרך האירוח הייחודית שלו. האתגר הוא להיות ייחודי ועדיין לעבוד בצוות עם שאר התיירנים כדי לתת חווית אירוח מלאה בערבה הדרומית ולהנות מכל מה שיש לאזור שלנו להציע. שיתופי הפעולה והאירוח הקהילתי הם יתרון אדיר".

בקיבוץ לוטן יש חיבור חזק לאקולוגיה, אנחנו מנסים לתת לאורחים שלנו חוויה שתשאיר אצלם משהו שילך איתם הלאה. ארוחת בוקר בריאה וטעימה בסופר פוד טראק, הממוקם בתוך פארק האקו-כיף הצבעוני, סיור ופעילות של בניה בבוץ, והרבה רעיונות לשימוש חוזר. החיבור בין מגורים בפריפריה, קהילות שמנהלות את עצמן, פיתוח מצד אחד ושימור הסביבה מצד אחר. ובעיקר גאווה גדולה במקום שלנו ורצון לחשוף אותו לעוד אנשים שמגיעים להתארח לכמה ימים ואולי יבחרו להגיע ולהיקלט, הכל מתחבר!

תחום התיירות התפתח מאוד בערבה הדרומית, בקיבוץ לוטן קיימים חדרי אירוח, פארק אקו-כיף שבו מתקיימים סיורים וסדנאות, וכמובן הסופר-פוד טראק שמספק ארוחות טעימות ובריאות."
הפתרון לקשיים שענף התיירות באזור עדיין מתמודד איתם חושבת תמר שהכל טמון בהנגשה: " הנגשת מידע לתיירים, בארץ ובחו"ל. בכל המדיות וגם בשילוט. הנגשת דרכי תחבורה בין האטרקציות השונות - כבישים איכותיים, שבילי אופניים, תחבורה ציבורית, מוניות. והנגשת הדרך על ידי הרחבת כביש הערבה לשני נתיבים לכל אורכו."

תמר ברדה. באדיבות המצולמים
תמר ברדה/באדיבות המצולמים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully