וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום ירושלים 2022 - ראש העיר משה ליאון בראיון מיוחד

עודכן לאחרונה: 19.5.2022 / 13:47

לרגל יום ירושלים ראש העיר משה ליאון מתארח בפודקאסט 'הזירה המקומית' לשיחה עם יעל פרדיסון. על העיר הכי יפה ונפיצה בעולם, מקומות פתוחים בשבת לחילוניים, המצב במזרח העיר, המצב הביטחוני המתוח, התוכניות הפוליטיות שלו והמקום האהוב עליו בירושלים

מזומנים להאזין לפודקאסט המלא

בימים האחרונים יש תחושה שאנחנו בשידור חוזר לשנה שעברה, לפני מבצע שומר החומות. כראש עיר מה אתה יכול לעשות?

"אין אצלי את העניין שאני אומר על זה אחרי משרד השיכון, על זה המשטרה. אני נמצא בכל, גם אם זה משרד ממשלתי אני דואג לדבר איתו. בואי נדבר על מזרח העיר בכלל, מבחינתי זו הזנחה של עשרות שנים. אנחנו חוגגים כשהחלטנו, מדינת ישראל, לאחד את ירושלים, היא איחדה אותה אבל לא השקיעה בה. נוצרו פערים ענקיים בין מזרח העיר למערב העיר. כשאני מדבר על פערים אני מדבר על תשתיות כבישים, לא נעים להיכנס לשכונות, שתיים זה החינוך, ושלוש - היה ניקיון. מבחינת הניקיון מזרח העיר היתה חלק מרפורמת הניקיון. מזרח העיר היא למעשה נקיה באותה רמה של מערב העיר"

אין ספק שהשקיעו במזרח עיר מבחינת תקציבים, השאלה אם יש דברים שעכשיו אפשר לעשות?

אני מהרגע הראשון שנכנסתי לתפקיד ראיתי את עצמי ראש העיר של מזרח העיר וצריך לדאוג לכל הנושאים שמניתי, תשתיות כבישים וחינוך. החינוך זו שערוריה שכשאני נכנסתי לתפקיד, 95 אחוז מתלמידי מזרח העיר, לאחר 55 שנים לאחר ששחררנו את העיר ואיחדנו אותה עדיין לומדים את תכנית הלימודים הפלסטינית, התאוג'יהי. רמה נמוכה של לימודים, בוגרי התאוג'יהי לא מתקבלים לאוניברסיטאות, שתיים זה הסתה.

אלה דברים של טווח ארוך, השאלה מה אפשר לשנות כבר עכשיו?

אני לא רואה את מזרח ירושלים כמהומות או לא מהומות על מנת שלי יהיה שקט. אני רואה את מזרח ירושלים כאל 350 אלף תושבים אני רוצה שיהיה להם מה להפסיד כשהם עושים את המהומות הללו. כמו שבמערב העיר חושבים פעמיים לפני מהומה כלשהי, גם במזרח העיר ידעו מה יש להם להפסיד. ולכן הנושא של החינוך וזה לא תושבי מזרח העיר עוברים למערב העיר ורואים זו רמה של טיפול לאומי.

משה ליאון ראש העיר ירושלים בפודקסאט הזירה המקומית. צילום - רוני כנפו, אתר רשמי
משה ליאון ראש העיר ירושלים בפודקסאט הזירה המקומית/אתר רשמי, צילום - רוני כנפו

ראית את התמונות הקשות מהלווית העיתונאית, מה אתה חושב על זה?

אני לא בקטע של לבקר את המשטרה, אין לי ידע בשיטור ואני בטח לא מאלה שעושים תחקירים. אני רק יכול לומר לך שאני בקשר שוטף עם הממ"ז ועם כוחות הביטחון לראות מה קורה. אירוע כזה שביום שישי האחרון הוא אירוע שלא צריך לקרות, אבל בנושא הזה מי שצריך לעשות תחקיר יעשה תחקיר.
בואי נאמר את האמת, אני לא מקנא באלה שהיו אמורים להפעיל את הכוחות הסדר ומשמעת באזור. זה לא פשוט, זה לא שחור לבן. ולכן צריך לבדוק מה היה שם בתהליך קבלת ההחלטות שהיה שם ועל פי זה לפעול.

דבר אחד אני יכול לומר לך, בארבע וחצי אחר הצהריים, ביום שישי, כשהגיעו הסרטונים של הטיפול בדגלים, שהורידו את הדגלים של מדינת ישראל, מאד צרם לי. התקשרתי למנכ"ל וביקשתי שיחזירו את הדגלים עד שבת, היה לי מאד חשוב שהדגלים, שזו הגאווה הלאומית שלנו, יחזרו למקום באופן מיידי.

אתה מבין את הצורך של חילונים במקומות שפתוחים בשבת?

"שבת, קודם כל אם לא תהיה בעיה של שבת, זו לא ירושלים. ירושלים מאז ותמיד ידעה מחלוקות בנושא השבת ולצורך כך נוצר המצב בנוגע לסטטוס קוו שאומר בא תעצור איך שאנחנו מתנהגים כיום. אל תחמיר ואל תקל. בריכות באופן עקרוני פתוחות בשבת. מי שמנהל את הבריכות הם המנהלים הקהילתיים. יש בריכה שאמורה להיפתח בחודשים הקרובים בחומת שמואל, שלגביה המנהל הקהילתי אומר שהיא לא תהיה פתוחה בשבת, הנושא בטיפול, ועדיין לא גובש סופית. זה בדיונים.

"אני אוהב את החילונים ירושלים חייבת שיתגוררו בה הרבה חילונים אבל בסופו של דבר אנחנו רוצים סטטוס קוו. אין כמו העיר הזו. יש גם חילונים גם חרדים כולם חיים ועובדים יחד, אין ספק שלחילונים יש מקום גדול. אני בהחלט רואה את עצמי כמייצג החילונים."

משה ליאון ויעל פרדיסון בפודקסט הזירה המקומית. צילום - רוני כנפו, אתר רשמי
משה ליאון ויעל פרדיסון בפודקסט הזירה המקומית/אתר רשמי, צילום - רוני כנפו

החיידק הפוליטי לא מדגדג לך?

"אין תפקיד דומה לראש העיר ירושלים. אני לא התחלתי את החיים שלי בחיים בפוליטיים. הייתי איש עסקים, רואה חשבון שהצליח, מאד קסם לי. ידעתי בדיוק מה אני רוצה. יכול להיות שזה היה נראה ככה בהתחלה מי הוא ומה הוא רוצה, ידעתי בדיוק מה אני רוצה. קיבלתי חמש שנים יקרות מפז, הראשונות שלא זכיתי בהן, וכשנכנסתי לתפקיד ידעתי בדיוק מה אני רוצה לעשות. מכיוון שיש לי עוד הרבה מה לעשות בעיר ועוד לקדם אותה"

מה המטרות שלך לקדנציה הבאה? איפה ירושלים תהיה בעוד עשור?

אין לי ספק שזה פחות מעשר שנים, תוך שלוש או חמש שנים ירושלים תעלה במדרגות ענקיות. מגדלי תעסוקה בכניסה לעיר, בגבעת שאול, הר החוצבים, hujitec בגבעת רם, 300 אלף מ"ר של תעסוקת הייטק פרימיום, הרכבת הקלה עובדת, אלפי יחידות דיור, אני חושב שאנחנו נראה את ירושלים במקום מאד מוביל במדינת ישראל

לקראת סיום, אתה יכול לחלוק איתנו מקום שאתה אוהב בירושלים?

זה מקומות, תלוי מתי. לצערי הרב, אני לא מתלונן כי אני בחרתי בזה, אבל אין הרבה זמן להנות בתפקיד הזה, אבל בהחלט יש רגעים שבא לצאת מהראש של התפקיד. קודם כל שוק מחנה יהודה, מעבר לאהבה ביני ובין הסוחרים, זה הלב הפועם של ירושלים. מזרח העיר, אני מאד אוהב להסתובב, שוק העיר העתיקה אני הולך משם עד הכותל כמעט כל שבת, גם משכנות שאננים כל האזור שם יפיפיה. אין כמו ירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully