וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

'יוצאים לחירות'

שירה רודרמן - מנכ"לית קרן רודרמן

עודכן לאחרונה: 10.5.2022 / 11:21

מותם של שלושה דיירים עם מוגבלות שכלית מ"בית דפנה" בחולון הוא הזדמנות להיזכר באחת העוולות הגדולות המתקיימות במדינת ישראל - המוסדות הסגורים לאנשים עם מוגבלות.

רק לפני שבועיים, אחרי סדר פסח, יצאו אנשים עם מוגבלות ופעילים חברתיים להפגין תחת שלטי "יוצאים לחירות", כדי לשחרר את דיירי ודיירות המוסדות. מדי מספר ימים אנחנו שומעים על דיירים שנקשרים לכיסא, מוכים או מאושפזים מהזנחה במוסדות הללו, כשמקרים רבים כלל לא מגיעים לתקשורת. זה יכול לקרות לקרוביכם ולאהוביכם, אבל למרות האזהרות, ממשלות באות והולכות והמצב לא משתפר.

שירה רודמן. באדיבות המצולמים
שירה רודמן/באדיבות המצולמים

הפתרון ידוע כבר שנים: שילוב הדיירים בקהילה, המעניק לאנשים עם מוגבלות יותר עצמאות, לצד ההגנה והטיפול הדרושים. סקר של "בזכות" מראה ש97 מבעלי המוגבלות ומשפחותיהם מעדיפים מגורים בקהילה ולא במוסד הרחוק מעין. ישראל גם חתומה על אמנת האו"ם הקובעת כי המדינה מכירה "בזכות השווה של כל האנשים עם מוגבלויות לחיות בקהילה".

דו"ח ועדת מומחים בינלאומית, שהזמין המשרד ב2011, קבע כי יש לסגור תוך עשר שנים את כל "צורות המגורים בהן מתגוררים יותר משישה אנשים עם לקות שכלית...". כבר לפני עשור, "קרן משפחת רודרמן" בניהולי ו"בזכות" יצאו בקמפיין בנושא, כשגילינו שפחות מעשירית מאוכלוסיית המוגבלים שכלית והאוטיסטים זוכה להגיע לדיור בקהילה.

החלטה על סגירת המוסדות והעברת הדיירים לקהילה לא תצריך יותר תקציב. ההפרטה לא רק מסוכנת, אלא גם יקרה למדינה. משרד הרווחה משלם על כל דייר במוסדות הסגורים בין 15 ל20 אלף ₪ בחודש. אנשים עם מוגבלות המשולבים בקהילה מקבלים רק כמחצית מהסכום הזה. וזהו תשלום שלא קשור למציאות הישראלית.

רק שכירת מטפל עולה 8000 ₪ בחודש, ועל כך צריך להוסיף את המחיר המאמיר של שכר דירה ושלל הוצאות. כך שכיום המדינה כמעט כופה על משפחות שאינן אמידות לאשפז במוסד את יקיריהן ולהתפלל לטוב. לא פלא ששיעור האנשים עם לקות נפשית במוסדות גדול בישראל פי 3-4 מהמקובל במערב. משרד הרווחה אכן הצליח להוציא בשנים האחרונות כמה מאות אנשים מהמוסדות, אבל במקום להעלם מהנוף, כמו המעברות ומבני האסבסט, בשנים האחרונות נפתחים מוסדות סגורים חדשים.

מי מרוויח מהמצב הקיים? החברות שמשכנות את הדיירים מדפיסות סכומים עצומים, באופן קבוע. חברת דנאל למשל, בעלת "בית דפנה" דרך "בית אקשטיין" שווה 2.8 מיליארד ₪, לאחר שערכה קפץ פי 40 תוך עשור.

ויש סיבה נוספת לכך שאלפים עדיין כלואים במוסדות: רבים בציבור מעדיפים שלא לראות אנשים עם מוגבלות במרחב שלהם, ומצדם שיאוכסנו איפשהו. אבל כמו שברחוב הישראלי יש גברים ונשים, יהודים וערבים, דתיים וחילונים, יש להיאבק להנגיש את המרחב ולראות בו אנשים עם מוגבלות. טקס המשואות האחרון הוכיח שהשד לא כל כך נורא. שילוב זה יפה.

בימים האחרונים נכתבו מילים מרגשות מכל הקשת הפוליטית על חבר הכנסת אילן גילאון, שהיה שנים שותפי למאבק וחבר. נראה שמותו נגע לרבים. אם רוצים להמשיך את מורשתו, מעבר לפרסום תמונות משותפות בפייסבוק, יש להשלים את המלחמה של אילן, ולחוקק חוק שימחק את חרפת המוסדות. כי בשבוע שאנחנו חוגגים עצמאות ואת ההישגים יוצאי הדופן של המדינה, יש אלפי ישראלים שצריכים עדיין להיאבק על החופש הבסיסי שלהם.

שירה רודרמן היא פעילה חברתית ומנכ"לית קרן משפחת רודרמן, הנאבקת לשחרור אנשים עם מוגבלות לדיור בקהילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully