וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה שאנשי 8200 לא מבינים...

אלי בן סימון - שותף בעלים בקרן ההשקעות הדרומית SIBF

עודכן לאחרונה: 2.5.2022 / 15:56

אנשי 8200 וסביבתם הקרובה מבקשים גם את הזכות לשרת ביחידות הטכנולוגיה המבוקשות, גם להכתיב למדינה היכן ישרתו וגם היכן בדיוק יעשו את התואר הראשון שלהם.

המתיחות הביטחונית כמו גם המלחמה באוקראינה מסיטים את תשומת הלב הציבורית והתקשורתית מהמהפכה השקטה שעוברת על באר-שבע והנגב, בכל הקשור למעבר בסיסי צה"ל מהמרכז דרומה.

אלי בן סימון - שותף בעלים בקרן ההשקעות הדרומית SIBF. יח"צ, אתר רשמי
אלי בן סימון - שותף בעלים בקרן ההשקעות הדרומית SIBF/אתר רשמי, יח"צ

אחרי שהושלמו המעבר של טייסות חיל האוויר השונות לבסיס נבטים שבנגב והקמת קריית ההדרכה (עיר הבהדים) ליד ירוחם -- העבודה על בסיס התקשוב בלב פארק ההייטק גב-ים בבאר-שבע נמצאת בעיצומה. בזה אחר זה צצים מתוך האדמה מגדלי הבטון שיהפכו בסופו של דבר בסיס תקשוב וסייבר מהחדישים והמתקדמים בעולם, כאן בלב באר-שבע.

וכמה קילומטרים צפון מזרחה משם החלו לא מכבר עשרות דחפורים של חברת "שיכון ובינוי" בהכשרת השטח העצום המיועד להקמת קריית המודיעין החדשה של צה"ל בליקית. רבות נכתב על ההשפעה האדירה של המגה פרויקט הזה על הנגב מכל הבחינות האפשריות : כלכלית, חברתית תעסוקתית ובכלל. אחרי הכל מדובר באחד הפרויקטים הגדולים ביותר שנבנו בארץ בעשורים האחרונים.

אין זה סוד שגופי המודיעין השונים ובראשם אנשי 8200 לא רוו נחת בלשון המעטה מההחלטה של שר הביטחון בני גנץ על העתקת קריית המודיעין מפי גלילות לליקית. הם הזהירו מבריחת מוחות איומה שכבר היום מאיימת על חיל המודיעין כאשר חברות ההייטק מוכנות לשלם הרבה מאוד על כל לוחם סייבר ומודיעין משובח, ומי יודע מה יקרה כאשר יאלצו אותם לעקור דרומה.

ועכשיו בשולי המעבר הגדול הזה נחשף "קרב" מישני, קטן ושולי לכאורה, בין אוניברסיטת בן גוריון בבאר-שבע לבין מוסדות אקדמאיים אחרים במרכז וכן אנשי המודיעין ו-8200 בראשותו של ראש אמ"ן אהרון חליווה.

הנושא טיפה מורכב אבל הנה הוא בתימצות רב : החיילים של יחידות המודיעין והסייבר אמורים במהלך שירותם וכחלק מהחתימה של שנות שירות בקבע ללמוד לתואר ראשון. במשך שנתיים הם מתנתקים מהשירות השוטף ולומדים לתואר באינטנסיביות. כיוון שמעבר צה"ל ומערך המודיעין דרומה נדון כבר לפני שנים החלו באוניברסיטת בן גוריון בעידוד משרד הבטחון בהיערכות לקלוט את מאות הסטודנטים האיכותיים ללימודי התואר שלהם תוך כדי השירות בבסיס המודיעין ליקית שליד עומר.
כחלק מההכנות נבנה קמפוס צפוני חדש ומעונות, גוייס סגל אקדמי מקצועי חדש שיכשיר את הסטודנטים. זה קאדר רציני והמשמעות הכספית היא עצומה מבחינת אוניברסיטת בן גוריון.

והנה בעוד ראשי אוניברסיטת בן גוריון נערכים למשימה הגדולה והחשובה נודע להם כמעט במקרה כי בכירים במודיעין מנהלים סוג של מו"מ חשאי עם אוניברסיטת תל אביב כדי שהיא תיטול עצמה את הכשרת החיילים לתואר, כך יוכלו מרביתם שמקום מגוריהם כידוע לא הרחק מהאנטנות של 8200 בפי גלילות, ללמוד "קרוב לבית". כמובן ההצעה היתה מתוחכמת יותר : נדאג שהסוגיה תועמד למיכרז בין מוסדות האקדמיה בישראל ומי שתהיה הטובה המתאימה והאיכותית יותר תזכה לקבל לשורותיה את החיילים סטודנטים הללו.

כל זה קרה "מתחת לרדאר", למרות שאוניברסיטת בן גוריון היתה המועמדת הטבעית להכשיר את הסטודנטים שישרתו ממילא 3 ק"מ מזרחית לקמפוס הדרומי. זו היתה התכנית מלכתחילה ומה גם שמשרד הביטחון והאוצר תקצבו בעשרות מיליוני שקלים את האוניברסיטה הדרומית. למטרה זו בדיוק.
וכאילו לא די בכך התברר כי מאחורי הקלעים בוחשים גם אנשי האוניברסיטה הפתוחה - לא פחות ולא יותר — שחשקו גם הם בבונוס הכספי העצום הגלום במשימה החשובה הזאת. לאיש כמעט אין ספק מה תהיה תוצאת מיכרז כזה אם ייצא. וזאת למרות העובדה שאוניברסיטת בן גוריון זכתה בניקוד הגבוה ביותר באיכות ההכשרה שלה בתחומי הטכנולוגיה השונים.

מסתבר שבכירים לשעבר ביחידת העילית 8200 שחלקם מחזיקים בתפקידים בכירים באקדמיה בחשו ועדיין בוחשים בנושא מאחורי הקלעים. מרביתם לא השלימו כלל עד לרגע זה עם ההחלטה על העברת בסיס המודיעין לליקית בנגב. לדידם מדובר בטעות פטאלית שתפגע בבטחון המדינה ובאיכות לוחמי המודיעין והסייבר שיהיו למדינת ישראל.

למרבה הצער מדובר באנשים שטובת עצמם לנגד עיניהם. לאו דווקא טובת המדינה ובטחונה. ביטחון מדינת ישראל ורווחתה מחייב ביזור של מרכזי כובד איכותיים ופריסתם דרומה וצפונה הרחק מלב מדינת תל אביב. כך תינתן הזדמנות נאותה לילדי דימונה ואופקים כמו גם לצעירי כרמיאל וקרית שמונה לשרת את המדינה ביחידות החוד האליטיסטיות ולהתברג אחר כך בתפקידי מפתח בצבא או בחברות ההייטק והסייבר. נערות ונערים איכותיים ביותר יש באלפיהם במרחבי הנגב. סוף סוף יוכלו להתמיין ליחידות הטכנולוגיה בייתר קלות מבעבר. איזו משימה לאומית חשובה מזו יש למדינה שלנו בימים אלה ?
אנשי 8200 וסביבתם הקרובה מבקשים גם את הזכות לשרת ביחידות הטכנולוגיה המבוקשות, גם להכתיב למדינה היכן ישרתו וגם היכן בדיוק יעשו את התואר הראשון שלהם.

זאת ועוד : פורשי 8200 הוותיקים ושוחרי הפינוק עצמי של לימודים "קרוב לבית" כלל אינם מודעים לסצינת ההייטק המבעבעת בנגב בימים אלה. לא רק בפארק הייטק גב-ים נגב שצמוד לאוניברסיטת בן גוריון ואשר כמעט מידי חודשיים שלושה מתחדש במרכזי פיתוח של חברות הייטק עולמיות — אלא בעוד מוקדים רבים של פיתוח וטכנולוגיה. קחו למשל את חממת ההייטק "אינגב" בלב פארק עידן הנגב, שמלווה ומתקצבת בכספי רשות החדשנות ושותפי תעשייה שונים בנגב לא מעט מיזמי הייטק חדשים ומרתקים.

באר שבע משמשת כבר היום בית חם ומתקדם ללוחמי הסייבר ובה ממוקם מרכז הסייבר הישראלי.
בימים אלה נפתח בבאר שבע המרכז הטרום צבאי למקצועות המודיעין. מאות בוגרי תיכונים מכל הארץ ילמדו בו בתנאי פנימיה את מקצועות המודיעין ומשם ידלגו לבסיס המודיעין בליקית.

אם כך, מעבר קריית המודיעין לליקית בנגב איננה בבחינת "סוכריה" שהמדינה מעניקה לנגב אלא להיפך. העתיד של המודיעין בישראל טמון במעבר לבסיס החדיש והאולטרא משוכלל שמוקם בנגב. הנגב תובע וחייב לקבל את כל התשומות וההשקעות הנדרשות להבטחת ההצלחה של מטרת העל הזאת. זה אומר השקעה מאסיבית בתשתיות התחבורה ובמיוחד הרכבת אל ומהבסיס הענק.

זה אומר כל ההכשרות של החיילים מיחידות הסייבר או המודיעין ייעשו אך ורק בבן גוריון או במכללות השונות בנגב (מכללת סמי שמעון, מכללת ספיר ועוד). וזה אומר הטבות משמעותיות לאנשי הקבע שיחליטו לא רק לשרת בדרום אלא לקשור את עתידם ועתיד משפחותיהם באחד מישובי האיכות שבנגב.

זה אגב מה שקורה לרבים ממשרתי הקבע ש"אולצו" לשרת בדרום. הם התאהבו בנגב והחליטו לקבוע את ביתם כאן במרחבים הפתוחים של הדרום.

הכותב הינו שותף בעלים בקרן ההשקעות הדרומית SIBF

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully