וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהממשלה לשלטון המקומי - מהפכת ביזור הסמכויות עולה הילוך

עודכן לאחרונה: 13.4.2022 / 16:24

50 המלצות הוועדה הבין-משרדית לביזור סמכויות עבור הרשויות המקומיות, הוצגו היום במסגרת בכנס השלטון המקומי במעמד ראש הממשלה נפתלי בנט ושרת הפנים איילת שקד

הכנס התקיים במעמד ראש הממשלה נפתלי בנט, שרת הפנים איילת שקד, ובהשתתפות מנכ"ל משרד ראש הממשלה יאיר פינס ומנכ"ל משרד הפנים יאיר הירש - מובילי הוועדה הבין-משרדית לביזור סמכויות לשלטון המקומי. בנוסף, השתתפו מנכ"לי משרדי החינוך, הרווחה והביטחון החברתי, התחבורה והבטיחות בדרכים, הבריאות, הגנת הסביבה, החקלאות ופיתוח הכפר, הבינוי והשיכון, מטה התכנון הלאומי, וכן חיים ביבס יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים-רעות, שי חג'ג' יו"ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים, רון חולדאי ראש עיריית תל אביב יפו ויו"ר פורום ה- 15, ועשרות ראשי ערים ומועצות.

מהשלטון המרכזי  לשלטון המקומי. צילום: דור מלכה, אתר רשמי
מהשלטון המרכזי לשלטון המקומי/אתר רשמי, צילום: דור מלכה

המהלך, שהחל עם אישורה של החלטת הממשלה בנושא בנובמבר 2021, מהווה, מעבר למספר הממשקים הכלולים בו, שינוי תפיסה מהפכני שבו השלטון המרכזי רואה בשלטון המקומי כשותף מרכזי לקידום היעדים החברתיים-כלכליים של מדינת ישראל.

ראש הממשלה, נפתלי בנט: "המהלך הענק הזה, שקורה בהובלת שרת הפנים, איילת שקד, מנהיגות השלטון המקומי, חיים ביבס, כל ראשי המועצות, ראשי העיריות ומשרדי הממשלה - הוא מהלך אדיר.
אם צריך למצות את כל המהלך במילה אחת - אמון. בחרו בכם, אתם אלה שעומדים מול התושבים יום אחרי יום, אתם מבינים הכי טוב בעולם מה צריך לעשות. יש פה דבר ענק: שר אחרי שר, מנכ"ל אחרי מנכ"ל, עוברים על הסמכויות ואומרים: 'קחו מאיתנו'. אנחנו לא צריכים שכל הזמן תזדקקו לעוד אישור, ועוד אישור שלנו. ישראל היא מהמדינות הכי ריכוזיות בעולם, אנחנו עברנו שני גלי קורונה בממשלה הזאת, ועוד שלושה גלים בממשלה הקודמת. מה שאני למדתי מזה, והייתי מעורב בזה מאוד - זה שאתם יודעים את העבודה".

בוועדה הבין-משרדית, בהובלת משרד רה"מ ומשרד הפנים, חברים נציגים מ- 15 משרדי ממשלה (אוצר, משפטים, אנרגיה, המשרד לביטחון הפנים, הבינוי והשיכון, בריאות, הגנת הסביבה, חינוך, חקלאות ופיתוח הכפר, כלכלה ותעשייה, זרוע העבודה, משרד הרווחה והביטחון החברתי, שיויון חברתי, שירותי הדת, תחבורה ובטיחות בדרכים ומשרד התרבות והספורט) והיא הוקמה בדצמבר 2021 מתוקף החלטת הממשלה. לאחרונה גיבשה הוועדה המלצותיה והן הוצגו בכנס. ההמלצות גובשו בסיוע ושותפות מול מרכזי השלטון המקומי והשלטון האזורי, פורום ה-15, פורום האשכולות האזוריים, ארגון מעוז, ג'וינט אלכא ומאות נשות ואנשי השלטון המקומי והחברה האזרחית אשר תרמו רעיונות, כיווני חשיבה ותובנות רבות ערך.

במהלך עבודת הוועדה התברר כי המשרדים נבדלים זה מזה בצורה משמעותית בהיקף וסוג ממשקים עם השלטון המקומי, קיימים הבדלים בגישת השלטון המקומי והמרכזי וכדי להניע תהליכים ולוודא כי העברת הסמכויות נעשית בהלימה למשאבים וליכולות של השלטון המקומי וליכולת הבקרה והפיקוח של המשרדים, ומשכך ישנה חשיבות רבה במעורבות מנכ"לים וגורמים בכירים נוספים במשרדי הממשלה. נערכו מפגשים, התקיימו דיונים, ובוצעו הצלבות בין הסוגיות השונות שהועלו מהמשרדים ובשטח.
לשם קידום ההליכים והצעדים הנדרשים ליישום תהליכי הביזור וההמלצות תתבצע בחינה מפורטת אודות ההיתכנות, לוחות הזמנים והצעדים האופרטיביים לקידום כל אחד מהנושאים, כאשר חלקם אף יכללו אפשרות של ביזור דיפרנציאלי לרשויות או לאשכולות האזוריים שיותנה בעמידה בתבחינים שקבע כל משרד בתחומו וכן תתבצע בחינה משפטית מאחר וחלק מההמלצות דורשות שינויי חקיקה.

שרת הפנים איילת שקד: "מיד עם כניסתי למשרד הבנתי שחייבים להאציל סמכויות. השלטון המקומי הוא שלטון חזק. הממשלה מאמינה בכם, אני מאמינה בכם. ישנם כ- 100 רשויות שאנחנו נעביר אליהם סמכויות כבר בקרוב. הדלת במשרד הפנים פתוחה בפניכם. גם בתחום התכנון נעשתה מהפכה, הותמ"ל עובד ורשויות נלחמות להכנס אליו. אנחנו צריכים לבנות ולהתפתח, יחד איתכם אנו מוצאים איזונים ופתרונות לבניית שיא של יחידות דיור, ויחד נמשיך בעשייה".

במסגרת גיבוש ההמלצות בתחום משרד הפנים הוחלט על ידי הצוות הפנים משרדי בראשות מנהל המינהל לשלטון מקומי, רו"ח תומר ביטון, על יצירת מדד ביזור אשר יחליף את מדדי הרשויות האיתנות והיציבות ויגדיר תנאי סף לכניסה לרשימת הרשויות שיזכו לביזור, וכן ניקוד מצטבר לדירוג בין הרמות השונות. המדד יתמרץ את שיפור ההתנהלות של הרשויות המקומיות בפרמטרים של ניהול תקין וניהול פיננסי. המלצות הצוות התייחסו ל- 12 סמכויות בתחום השלטון המקומי אשר יבוזרו, חלקן לכלל הרשויות וחלקן באופן דיפרנציאלי על פי מדד הביזור. ביניהן: שינויים בצו הארנונה של הרשויות המקומיות, דהיינו קביעת גובה תשלום הארנונה אשר יקבע מראש בתוך טווח לכל רשות מקומית, אישורי תקציב לרשויות המקומיות, מתן זיכיון ומונופולין, מתן היתר להתקשרות ארוכת טווח, אישור חוקי עזר של הרשות המקומית, לקיחת אשראי והלוואות על ידי הרשות המקומית ועוד.

יאיר פינס מנכל משרד ראש הממשלה: "בין אם זה במאבק בקורונה, או בפיתוח תשתיות דיור, השלטון המקומי הוכיח פעם אחר פעם יכולות ביצוע לטובת האזרחים. לכן ברור היום יותר מתמיד חשיבותו של הליך הביזור. שלטון מקומי צריך לקבל סמכויות לצד האחריות. תהליך הביזור בהובלת משרד רה"מ ומשרד הפנים, אשר רתם 15 משרדי ממשלה, מעיד על אמון גדול בתוך המערכת ויכולת עבודה מורכבת וקשה לטובת מטרה משותפת. כפי שאנחנו רואים מתכניות המשרדים - ביזור הסמכויות והפחתת הרגולציה צפויים להשפיע על כל תחומי החיים של התושב בקצה: על הפיתוח הכלכלי וההכנסות של הרשות המקומית שלו, על תכניות החינוך, על יכולות הפיקוח והאכיפה בתחומי הבטחון האישי, הסביבה או הבריאות, על איכות שירותי הרווחה שהוא מקבל ועוד".

מנכ"ל משרד הפנים יאיר הירש: "תהליך הביזור והאצלת הסמכויות מתחיל במיפוי הרשויות ועל זה אנחנו עובדים. המטרה שלנו היא לתת יותר סמכויות לרשויות שיוכלו לעבוד, וכבר התחלנו בזה, לדוגמא בנושא מדד ההון האנושי. מדובר בשילוב של ביזור ובקרה שיאפשר למשרד הפנים ולשאר משרדי הממשלה להגדיל את העשייה ולקיים בקרה ממוקדת ואפקטיבית יותר. אחד הנושאים הכי חשובים הוא הארנונה. הכיוון שלנו הוא לאפשר לרשויות לפעול באופן עצמאי בנושא הארנונה. נקבע תעריף נורמיטיבי על פי מטריציה שנקבע אותה. עד היום כל שינוי דורש אישור שרי הפנים והאוצר ואין סיבה שזה יקרה. זה דורש שינוי חקיקה, אבל זה יעבור אליכם - הקו שמנחה אותנו זה שלתושב בקצה יהיה טוב יותר, שהוא יקבל שירות טוב יותר".

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי: "אנחנו שמחים שהממשלה מקדמת את העברת הסמכויות לפי הקו שהובלנו במרכז השלטון המקומי לאורך כל הדרך. ישראל שיאנית ברמת הריכוזיות של השלטון המרכזי וברור לכולם שצריך לשנות את זה. היום מקבלי ההחלטות מבינים שיש לתת לרשויות המקומיות את הכלים לעבוד כשהמטרה המשותפת של התהליך היא להביא לשיפור איכות חייהם של תושבי מדינת ישראל".

תומר ביטון, מנהל מינהל שלטון מקומי במשרד הפנים הציג את 12 הסמכויות לביזור ממשרד הפנים לרשויות והוסיף: "מטרתנו לאפשר לרשויות המקומיות לקבוע ולאשר עצמאית ארנונה, חוקי עזר, תקציב בלתי רגיל ונושאים נוספים, זאת תוך קביעת כללים ובקרה ופיקוח. כניסתן של הרשויות להליך יגרום לשיפור מצבן ולשיפור השירות לתושבים. אני מאמין כי זו רק ההתחלה וכי בטווח הרחוק נוסיף נושאים נוספים להליך הביזור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully