וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

569 ימים לבחירות לרשויות - ראשי ערים דורשים תיקוני חקיקה בנושא תעמולת הבחירות

עודכן לאחרונה: 6.4.2022 / 17:42

ראשי הרשויות בארץ מתכוונים לפעול לתיקון החקיקה בנושא חוק התעמולה לבחירות. כך הודיעה ראש עיריית אור יהודה ליאת שוחט, המשמשת יו"ר ועדת התקשורת וההסברה במרכז השלטון המקומי.

את הדברים אמרה שוחט ביום עיון שקיים איגוד דוברי הרשויות המקומיות בישראל שעסק בנושא 'מותר ואסור' לקראת הבחירות המוניציפאליות שיתקיימו באוקטובר 2023.

ראש עיריית אור יהודה פנתה לדוברים בבקשה להימנע מכל פרסום שיש בו חשש להאדרת שמם של ראשי הרשויות והבהירה כי בכל מקרה אין לזה מקום בשום מצב. "אין שום מקום לפרסם את שמו של ראש העיר על כל שלט של עבודות תשתית והדבר צריך להתבצע במשורה. כולם יודעים שברגע שהעירייה ביצעה את העבודות, מי שהוביל אותן הוא ראש העיר".

ליאת שוחט בכנס איגוד הדוברים. צילום- אביעד וויצמן, אתר רשמי
ליאת שוחט בכנס איגוד הדוברים/אתר רשמי, צילום- אביעד וויצמן

בהחלטה תקדימית של יו"ר ועדת הבחירות לשעבר השופט חנן מלצר, נקבע כי בהתאם להוראות סעיף 2 לחוק דרכי תעמולה, האיסור על שימוש בכספי ציבור לצורכי פרסומים בהם יש חשש לצורכי תעמולה של גוף מבוקר הקבוע הוא בכל עת (תקופת הקדנציה- 5 שנים) ולא רק בתקופה שלפני הבחירות.
 
החלטת יו"ר ועדת הבחירות התקבלה בהפתעה רבה הן בקרב ראשי הרשויות והן אצל הדוברים, מדובר בסעיף המגביל באופן דרסטי את האפשרות לפרסם את פעילות ראש העיר לטובת התושבים מבלי להסתכן בחיוב אישי. מאז החלטת יו"ר ועדת הבחירות נדרשו מספר ראשי רשויות לחיוב אישי ולהשיב לקופת האוצר את הכספים וכן להפסיק את הפרסומים הן באתר האינטרנט העירוני והן ברשתות החברתיות שמפעילה הרשות.
 
את דרישתו של השלטון המקומי אותו מייצגת ראש עיריית אור יהודה, ליאת שוחט, בגיבויו של יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, המכהן גם כראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות היא לתקן את החקיקה בכמה מישורים, ברשתות החברתיות, בהפצת חוברות, פרסומים על לוחות מודעות, שלטים וסרטונים ובכל מקרה לבטל את ועדות הבחירות המחוזיות כך שהוועדה הארצית היא זו שתכריע בסוגיות אלו.
 
שוחט נתנה לדוגמא את הפסיקה האחרונה של יו"ר ועדת הבחירות המחוזית בצפון נגד ראש עיריית קריית אתא, בדרישה למחוק את כל הודעות הווטסאפ ששלח לתושבים. "צריך לבטל את ועדות הבחירות המחוזיות ולהחזיר את המצב לקדמותו שרק הוועדה המרכזית לבחירות היא זאת שתחליט", אמרה ראש עיריית אור יהודה. עוד הוסיפה ואמרה שעל המחוקק לקבוע שהתעמולה תוגבל רק לתקופת הבחירות בלבד ולא לאורך כל 5 שנים לכהונת ראש עיר.
 
שוחט מתחה ביקורת על האפליה המתקיימת בין ראשי הרשויות לבין שרי וחברי הכנסת שאינם נדרשים להגביל את פעילותם ברשתות החברתיות. במסגרת החקיקה אנחנו נדרוש שההחלטות יהיו רוחביות לכל נבחרי הציבור גם לשר ולסגנו וגם לח"כ. "כמעט ולא עותרים נגדם. לשר אין בעיה לפרסם שחילק 22 מיליון ₪ מכספנו. תיכנסו לעמודים האלה של אותם חברי כנסת ותבינו שהם עושים את אותו שימוש, רק שאין מי שיעתור נגדם ואנחנו אלה שעל המוקד", ציינה.
 
שוחט חשפה שישנם ראשי רשויות מבין חבריה המעדיפים להסיר את הפרסומים בטרם הגשת עתירה נגדם לבית המשפט וזאת מחשש מחיוב אישי. עוד הוסיפה ואמרה כי אם בעבר השלטון המקומי לא לקח חלק בעתירות האלה נגד ראשי הרשויות, התקבלה החלטה להצטרף כצד בעתירה המוגשת נגד ראשי הרשויות במטרה להגן עליהם בשל חוסר ההסדרה של חקיקה בעניין וגל העתירות המתקיים.
 

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully