וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

594 ימים לבחירות לרשויות - סרטון ראש העיר אינו תעמולת בחירות

עודכן לאחרונה: 14.3.2022 / 14:03

האם מדובר בשינוי מגמה: סרטון שהפיץ ראש עיריית הוד השרון לתושבים על הישגי העירייה אינו מהווה תעמולת בחירות אסורה. כך קבעה יושבת ראש ועדת הבחירות האזורית רמלה-לוד אשר דחתה עתירה שהוגשה כנגד ראש העיר אמיר כוכבי

לאחרונה ניתן פסק דין של השופטת חנה קיציס, המסמן, אולי, ריכוך ביחס לראשי ערים בכל הקשור לתעמולה בחירות. מדובר בפסק הדין בעתירה שהגישה סיעת האופוזיציה בהוד השרון נגד ראש העיר, אמיר כוכבי.

חברי האופוזיציה ביקשו לראות בסרטון בו מופיע ראש העיר ומסכם את שנת 2021 כסרטון כתעמולת בחירות ולאסור על פרסומו. בראשיתו של הסרטון ראש העירייה סיפר על ההישגים העירוניים ובהמשך הדברים הוצגו תמונות וסרטונים מאירועים שערכה העירייה ומפעולות בתחום הפיתוח והבינוי שנעשו על ידה.

אמיר כוכבי. צילום: אייל טואג, TheMarker, אתר רשמי
סרטון סיכום שנת 2021 אינו תעמולת בחירות/אתר רשמי, צילום: אייל טואג, TheMarker

כידוע, החוק אוסר על נבחרי הציבור לעשות שימוש במשאבי העירייה או הרשות המקומית לצורך פרסום עצמי ולצורכי תעמולה. האיסור הזה קיים לא רק לפני בחירות, אלא לאורך כל חמש שנות הקדנציה של ראש העיר. האיסור חל משום שפרסום עצמי של נבחר הציבור על חשבון הקופה הציבורית נחשב לתעמולה והחוק אוסר על תעמולה שכזו כאשר היא ממומנת מכספי הציבור. המחוקק, לא קבע אמות מידה ברורות והאבחנה בין פרסומים שהם תעמולה אסורה לבין דיווח אינפורמטיבי - המותר בכספי הציבור - נקבעים בעיקר בפסיקה.

עד כה הפסיקה התייחסה בנוקשות לראשי עיר אשר פרסמו תעמולה ופסקי דין אף אסרו עליהם להופיע באופן לא מידתי בדף הפייסבוק של העירייה, להזמין את הציבור לאירועים או לציין את שמם על גבי שילוט המדווח לציבור על עבודות שנעשות בעיר.

חלק מראשי הערים, ראו נוקשות יתר בפסיקה זו והביעו מורת רוח מהעובדה כי הם נושאים באחריות לכל פעולת העירייה, התושבים רואים בהם את הכתובת הטבעית לכל פנייה ובעיה, ומנגד כאשר שמם מופיע בפרסום עירוני, מתקבל הדבר כתעמולה אסורה.

לדברי עו"ד אורי הברמן ממשרד שרקון, בן-עמי, אשר ושות', שייצג את עיריית הוד השרון: " מדובר בהחלטה נכונה, המאזנת באופן ראוי בין האיסור המוצדק על השימוש במשאבי הרשות לצורכי תעמולה, לבין הצורך של הציבור לשמוע את נבחרי הציבור, אותם בחר, ולקבל דין וחשבון על מעשיהם. יש לקוות ששינוי המגמה לא יוביל להגזמה מצד נבחרי הציבור".

השופטת קיציס, נימקה את החלטתה בכך שלא מצאה שיש בסרטון ניכוס אישי של פעולות לראש העיר וכי הסרטון מסכם את פעילות העירייה לשנת 2021 ומיידע את תושבי הוד השרון על הנעשה בעירם. לדבריה, היא לא מקבלת את הטענה שהסרטון מציג את ראש העיר כמי שאחראי בלעדית לפעולות אלו אלא מקפיד לפנות לצופים בלשון רבים. גם הברכה לתושב בסיום הסרטונים היא בשם חברי מועצת העיר ועובדיה. "כל אלו מביאים למסקנה שאין בסרטון תעמולה אסורה", פסקה השופטת.

מעיריית הוד השרון נמסר: "יו"ר ועדת הבחירות, השופטת קיציס, קיבלה את עמדת העירייה במלואה, ביחס לכל מרכיבי העתירה. לא זו בלבד אלא שהיא אף חייבה את העותרים בתשלום הוצאות. עיריית הוד השרון מקפידה על קלה כחמורה ותמשיך לעשות את תפקידה כמי שמחוייבת בשקיפות וביידוע תושבותיה ותושביה על המתרחש בעיר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully