וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שווה להכיר: חמשת המיזמים החינוכיים המובילים באור יהודה

עודכן לאחרונה: 22.3.2022 / 10:50

עלייה במדדי הזכאות לבגרות, הקמת כ-40 מרחבי לימוד חדשים, יצירת ענן חינוכי שמשרת את צוותי החינוך והתלמידים, חתימה על אמנה חינוכית יישובית ויצירת תכנית אסטרטגית לחדשנות בחינוך - כך הפכה אור יהודה למודל לחיקוי בתחום החינוך לערים רבות בארץ

אור יהודה עוברת מהפכה של ממש בשנים האחרונות עם פיתוח חסר תקדים, הקמה של שכונות חדשות, קידום פרויקטים להתחדשות עירונית, הקמת פארק התעסוקה והמסחר O PARK, השקעה בשדרוג השכונות הוותיקות וכדומה - אבל מעל הכול עיריית אור יהודה שמה דגש על תחום החינוך, בו היא משקיעה כשליש מהתקציב העירוני. לא בכדי אור יהודה דורגה לאחרונה במקום ה-7 בישראל בהשקעה בחינוך, כל זאת על פי מחקר של צ'מנסקי בן שחר. לכך יש להוסיף את הזכייה של העיר בפרס החינוך הארצי ב-2019 שהוכיח שלצד ההשקעה הרבה, יש גם תוצאות.

"אני יכולה להשקיע משאבים רבים בפיתוח, בתרבות ובספורט, אבל בסופו של דבר ההשקעה החשובה ביותר מבחינתי היא בתחום החינוך", מסבירה ראש העיר, ליאת שוחט. "לשמחתי הרבה, ההשקעה הרבה שלנו מניבה תוצאות עם עלייה בכל מדדי החינוך החשובים, שדרוג משמעותי של סביבות הלמידה ובתי הספר הוותיקים, הקמת מוסדות חינוך חדשים, אבל האמת? אני בעיקר שבעת רצון מהאקלים החינוכי ומסל הערכים שתלמידי אור יהודה מקבלים אצלנו שמסייעים להם להיות משמעותיים בכל מקום שהם ממשיכים אליו בחיים".

ליאת שוחט - ראש העיר אור יהודה. צילום: ראובן קופיצ'ינסקי, אתר רשמי
ליאת שוחט ראש העיר אור יהודה/אתר רשמי, צילום: ראובן קופיצ'ינסקי

את המהפכה החינוכית מובילה ראש העיר בעזרתה של דלילה אשכנזי, מנהלת אגף החינוך שמכהנת בתפקיד מזה כארבע שנים. יחד הן מצעידות את החינוך לפסגות חדשות. כך הן עושות את זה -
שווה להכיר את חמשת המיזמים המשמעותיים בתחום החינוך באור יהודה שיצאו לפועל בתקופה האחרונה.

עלייה דרמטית באחוזי הזכאות לבגרות
עשרות התוכניות החינוכיות המתקיימות באור יהודה, הליווי הצמוד של אגף החינוך ועבודת העומק שמתבצעת בבתי הספר העל יסודיים הביאו את אור יהודה לנתוני הבגרויות הגבוהים ביותר בתולדות העיר. בקיץ האחרון טיפסה העיר בלא פחות מ-14 אחוז (!) בנתוני הזכאות העירוניים הכלליים, אבל לא פחות מרגשת מכך העובדה שהעיר מגיעה ל-84.3 אחוז זכאות (ללא חינוך מיוחד) בקרב התלמידים המתגוררים בעיר. רק לצורך ההשוואה, אותו נתון עמד על 66.1 אחוז בלבד חמש שנים קודם לכן.

זכאות לבגרות אור יהודה. צילום - דוברות אור יהודה, אתר רשמי
עלייה דרמטית באחוזי הזכאות לבגרות באור יהודה/אתר רשמי, צילום - דוברות אור יהודה

אבל הנתונים הללו מורגשים היטב גם בבתי הספר העל יסודיים הפועלים בעיר. תיכון יובלים, התיכון הגדול ביותר בעיר, רשם את הישג השיא שלו מאז שהוקם והגיע הקיץ ל-91.5%, תוך שהוא חולף לראשונה על פני בתי הספר השכנים בן צבי מקריית אונו ומקיף יהוד. העבודה האינטנסיבית שמתבצעת בתיכון מייצרת גם קפיצה משמעותית בנתוני מקצועות האנגלית והמתמטיקה. גם תיכון אור חנה, שאמנם קטן יותר, זינק משמעותית הקיץ ל-94.1%. כל בתי הספר העל יסודיים טיפסו הקיץ באחוזי הזכאות - יעדים, בית יעקב וברנקו וייס.

התוכנית האסטרטגית לחדשנות בחינוך
בשנים האחרונות מקדמת העירייה את התוכנית האסטרטגית לחדשנות בחינוך. מדובר בתוכנית פדגוגית ערכית המשלבת מעורבות פעילה, יזמות ומנהיגות של כלל השותפים בה, כ-200 איש במספר (אנשי ציבור, מנהלים, מורים ואנשי חינוך, מפקחים ונציגי משרד החינוך, גננות מובילות וסייעות, נציגי הורים, נציגי אגפי עירייה, מועצת התלמידים העירונית, פרלמנט הילדים, נציגי תנועות הנוער). עיקרי התוכנית נכתבו באמצעות "חוכמת ההמונים" ושיקפו את צורכי העיר העכשוויים והעתידיים, כאשר התנעתה התבבסה על חדשנות פורצת דרך.

תוכנית אסטרטגית לחדשנות בחינוך. צילום - דוברות אור יהודה, אתר רשמי
התוכנית האסטרטגית לחדשנות בחינוך/אתר רשמי, צילום - דוברות אור יהודה

כדי לבסס את התוכנית, גייסה העירייה לא פחות מ-7 מוסדות אקדמיים שמשמשים זרועות ביצוע בפיתוח מקצועי, ובכך הם מסייעים במיקסום וביישום עוגני התכנית, החל מצמצום פערים ועד לקידום תוכניות למצוינות ולחדשנות. האקדמיות הן הטכניון, אוניברסיטת בר אילן, אוניברסיטת תל אביב, מכללת בית ברל, סמינר לוינסקי, סמינר הקיבוצים והקריה האקדמית אונו. דלילה אשכנזי, מנהלת אגף החינוך: "המיתוג הנכיח קודם כל את העובדה שאור יהודה מדברת חינוך - חינוך ורק חינוך, ואלה לא רק דיבורים בסיסמאות אלא מעשים!".

אמנה יישובית
אור יהודה חתמה לאחרונה על אמנה יישובית כחלק מאותה תכנית אסטרטגית לחדשנות בחינוך שמעגנת את הערכים החשובים שמובילים את מערכת החינוך העירונית - שייכות, אמון, אכפתיות, איכות ומגוון. ערב החתימה התקיים בהשתתפות כל שותפי החינוך בעיר. מטרתה של אותה אמנה היא לבסס תקשורת הוגנת, איכותית, מכבדת ומובילה של כלל השותפים שתאפשר לטפח דיאלוג ככלי מקדם אקלים חינוכי מיטבי ותטמיע שפה חינוכית עירונית המקדמת הקשבה וסובלנות. "האמנה מקדמת יחדיו יוזמות וחדשנות ומקיימת שיח מכבד תוך פתיחות והכרה הדדית בערך המשמעותי של כל שותף", מסכמת ראש העיר, ליאת שוחט".

אמנה ישובית אור יהודה. צילום - דוברות אור יהודה, אתר רשמי
אמנה יישובית/אתר רשמי, צילום - דוברות אור יהודה

הקמת כ-40 מרחבי למידה בעיר
בשנים האחרונות, עיריית אור יהודה שמה דגש על חידוש המבנים הפיזיים הוותיקים בעיר והקמת מוסדות חינוך חדשים בשכונות החדשות. לצד שיפוצי קיץ ובינוי שבהם מושקעים משאבים רבים, העירייה יחד עם משרד החינוך הופכת כיתות ישנות למרחבי לימוד חדשניים ומזמינים שמאפשרים לתלמידי העיר ליהנות מלימוד בסביבה אחרת, מעניינת ומתקדמת. במהלך השנים האחרונות נחנכו כ-40 מרחבים כאלו בכל בתי הספר בעיר.

תיכון רמון אור יהודה. אלתרמן שפריי אדריכלים, אתר רשמי
תיכון רמון/אתר רשמי, אלתרמן שפריי אדריכלים
מרחבי לימוד חדשים באור יהודה. צילום - דוברות אור יהודה, אתר רשמי
הקמת כ-40 מרחבי למידה בעיר/אתר רשמי, צילום - דוברות אור יהודה

כך, למשל, בבית ספר אור חנה נחנך אולפן הקלטות שמאפשר לתלמידות בית הספר לקדם יוזמות בית ספריות. בבית ספר אור מנחם נחנך פרוזדור ברוח מקצועות המדעים, הטכנולוגיה, ההנדסה והמתמטיקה ובו התלמידים לומדים וחוקרים תוך שהם מתנסים בלמידה חוץ כיתתית. בבית ספר סביונים הורחב ושופץ חדר המורים ובבית ספר אהוד מנור נפתח מרחב למידה טכנולוגי אינטראקטיבי תוך שימוש בכלים דיגיטליים. ואלו רק דוגמאות. "התלמידים וצוותי החינוך נמצאים בבתי הספר שעות רבות וראוי שהסביבה שבה הם נמצאים תהיה כזו שכיף לשהות בה", מסכמת ראש העיר, ליאת שוחט.

ענן חינוכי באור יהודה. צילום - דוברות אור יהודה, אתר רשמי
אור יהודה בעננים/אתר רשמי, צילום - דוברות אור יהודה

אור יהודה בעננים
העירייה השיקה בחודש האחרון את המיזם "אור יהודה בעננים". מדובר במרחב ענן חינוכי שכולל בין השאר הרצאות מוקלטות של אנשי חינוך מובילים מהאקדמיות בארץ ובעולם, הרצאות שהועברו במסגרת שבוע המאיצים שקיימה העיר וכן לוח שידורים שנתי שכולל את מיטב המרצים והמוחות ממכללת בית ברל וממשרד החינוך. כמו כן, הענן החינוכי מהווה פלטפורמה עירונית ללמידת עמיתים בין מוסדות החינוך. במסגרת הזו משתפים בתי הספר וגני הילדים בתכנים אותם הם מעבירים, צעד שמאפשר שיתוף של חומרי למידה ולמידת עמיתים ברמה הגבוהה ביותר.

תיכון רמון. אלתרמן שפריי אדריכלים, אתר רשמי
תיכון רמון/אתר רשמי, אלתרמן שפריי אדריכלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully