וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום האישה הבינלאומי 2022 - הכירו: הנשים המובילות את העשייה העירונית בבאר שבע

עודכן לאחרונה: 6.3.2022 / 12:34

בראיון משותף לוואלה! מקומי מספרות הנשים המחזיקות בתפקידים הבכירים בעיריית באר שבע על שיוויון מגדרי, העבודה בעיר הרביעית בגודלה בישראל ומה מקורות ההשראה שלהן

מתחילת תפקידו כאיש ציבור צעיר הניף ראש העיר באר שבע, רוביק דנילוביץ' את דגל השוויון בין נשים לגברים והצהיר באופן חד וברור שנשים מוכשרות וחזקות הן נכס יקר לשלטון הציבורי ולא רק. ראש העיר הציב רף ציבורי - שיטת הריצ'רץ'. משמעות הדבר היא שרשימת ראש העיר במועצה בנויה באופן שווה בין גברים לנשים. במבחן המציאות, התוצאות מדברות בעד עצמן.

אם ניקח את העיר באר שבע כמודל לשוויון מגדרי, ניווכח שלנשים יש השפעה דרמטית בכל הנוגע לשינוי שמתחולל בעיר לא במילים רק במעשים.

באר-שבע, עיר מטרופולין הרביעית במדינת ישראל. על פי נתוני מרשם האוכלוסין מסוף שנת 2021, אוכלוסיית העיר מונה כ-220,000 תושבים כמעט מחצית מהן נשים, 113 אלף נשים חיות וגרות בבאר שבע.

עיריית באר שבע היא מהרשויות הגדולות הבודדות בישראל שבראשן עומדת מנכ"לית, אבישג אבטובי, אישה מלאת עוצמה, ניסיון רב ויכולת יוצאת דופן להוביל, לתכנן ולבצע תהליכים, פרויקטים ומיזמים מורכבים ומאתגרים. גם מ"מ מקום ראש העיר וסגניתו אישה, ד"ר חפצי זוהר. בנוסף, בעיר באר שבע נשים רבות מכהנות בתפקידי ניהול והובלה, כנבחרות ציבור בתיקים המשמעותיים ובוועדות החשובות וכן ראשות מינהלים ומנהלות אגפים.

יוזמה נוספת שהוביל ראש העיר דנילוביץ' הייתה לקרוא את כל שמות הרחובות בשכונת "כלניות" בצפון - מערב העיר וכעת גם שכונת רקפות העתידית על שמן של נשים פורצות דרך. מטרת היוזמה שאושרה במועצת העיר להגביר את המודעות לתרומתן הגדולה של נשים פורצות דרך לעולם כולו ובפרט לחברה הישראלית.

ראש העיר באר שבע, רוביק דנילוביץ': "הנשים במדינת ישראל מונות לפחות מחצית מהאוכלוסייה, ולצערי דבר זה לא בא לידי ביטוי ביחס אליהן, בטח לא במרחב הציבורי. החלטה זו, שמצטרפת להחלטה התקדמית בשכונת "כלניות", מכבדת את החברה כולה, נשים וגברים, ותראה לכל ילדה ונערה שהחברה מעריכה את הישגיהן באופן שוויוני ."

מנהיגות נשית פורצת דרך בבאר שבע במלוא מובן המילה החל מהחזון וכלה בעובדות הלכה למעשה. בעיריית באר שבע מציינים שזו רק ההתחלה. מיוחד לוואלה! מקומי ראיון עם עם תמר פוריה שרביט, מהנדסת העיר באר שבע, אתי כהן - מנהלת אגף הרווחה והשירותים החברתיים, וורד ששון, יועצת רה"ע לקידום מעמד האישה

מהנדסת העיר באר שבע, אדריכלית תמר פוריה שרביט. באדיבות המצולמים
אדריכלית תמר פוריה שרביט, מהנדסת העיר באר שבע/באדיבות המצולמים

אדריכלית תמר פוריה שרביט, מהנדסת העיר באר שבע, ספרי על דמות נשית מעוררת השראה עבורך?

"כל אישה בתפקיד בכיר, במגזר הציבורי, הפרטי והשלישי. הסטטיסטיקה לא משקרת, וגם ביום האישה כמו בכל יום, אנחנו צריכות להבין שיש עוד דרך בעניין. חשוב להעריך את הנשים שנמצאות לידנו והצליחו בעזרת עבודה קשה להגיע לתפקיד הבכיר בו הן נמצאות. על אף האתגרים, הקשיים, הפערים, המולטיטסקינג והג'ינגול - אותן נשים הגיעו לעמדות בכירות. אנחנו אלה שמעניקות השראה אחת לשנייה. ואני מאחלת לכולנו שבעזרת העוצמות והחוזק שלנו, ועמדת ההשפעה שהגענו אליה נשאוף ונדאג יחדיו לראות יותר ויותר נשים בתפקידים בכירים כל שנה."

את מרגישה שאת מייצרת שינוי לטובה בתחומך?

בכל יום שאני מגיעה לעירייה ופוגשת את הצוות המסור והמקצועי שלי במינהל הנדסה, אני מרגישה שאנחנו מייצרים יחדיו שינויים נרחבים ועוצמתיים בעיר. החל מדאגה להווה העירוני, והמשך עיסוק ומחשבה לטווח רחוק על עתיד המטרופולין של הנגב. התחום שבעיניי מכיל את טווח השינויים הללו הוא ההתחדשות העירונית: במובן הרחב שלה, היא הפוטנציאל העירוני לפיתוח, לחדשנות וליצירת מגוון של הזדמנויות כמו שעיר צריכה לייצר ולהציע. בהתחדשות העירונית גלום הפוטנציאל לחידוש לא רק של בניינים ותשתיות, אלא גם להתחדשות המרחב הציבורי והתחדשות קהילתית וחברתית. מדובר באיזון עדין וחשוב בין פעולות רחבות ועוצמתיות באזורים הותיקים בעיר אל מול קשב וחיבור רגיש לשטח. בעיניי, כל אלה ביחד מהווים מנוע עירוני חיוני, וחיבור בין כלל השינויים הדרושים למטרופולין הנגב. זאת הסיבה שבכהונתי כמהנדסת עיר אני שמה דגש רב על התחום ומאמינה בו. כבר בשנים הקרובות יהיה ניתן לראות כיצד האזורים הותיקים מתעדכנים ומשתדרגים בהתאם לחזון ושימת הדגש על נושא זה.

האני מאמין שלך?

מקצועיות, שיח שוטף והקשבה לצוות שלי ולשטח. שילוב מדויק בין השלושה יגרמו לקבלת ההחלטות להיות שלמה ומחוברת לאמת המקצועית שלי אך גם לשטח. בעיניי, הדרך היחידה להוביל שינוי, נכון ומקצועי ככל שיהיה- הוא להקשיב לכל השותפים שבחרת לדרך. רק לאחר ששמעת את דעתם, החששות שלהם, האמונה או החוסר אמונה שלהם בדרך הנבחרת- יהיה ניתן לקדם רעיונות ופיתוח ביחד. חשוב לציין, שהדבק שמחבר את הביחד הוא הקצב המשותף. אני תמיד נוהגת לומר לצוות שלי: "אני מודדת אתכם - רק כפי שאני מודדת את עצמי", חשוב לי לייצר תיאום ציפיות ברור סביב הקצב הנדרש על מנת להשיט את הספינה יחדיו.

עו"ס אתי כהן    מנהלת אגף הרווחה והשירותים החברתיים בעיריית באר שבע,. צילום : דיאגו מיטלברג, אתר רשמי
אתי כהן - מנהלת אגף הרווחה והשירותים החברתיים בעיריית באר שבע:/אתר רשמי, צילום : דיאגו מיטלברג

אתי כהן - מנהלת אגף הרווחה והשירותים החברתיים בעיריית באר שבע:

דמות נשית מעוררת השראה :
הנרייטה סאלד. הנרייטה הייתה אישה נחושה אשר התוותה את ראשית מדינת הרווחה בישראל. זאת, בייחוד בהחלטה להקים "לשכת סעד" בכל רשות - מה שכיום מכונה "המחלקה לשירותים חברתיים". בזכות אהבת האדם שלה ורוחה הפעלתנית היא הובילה תפיסה כוללת ומערכתית של שירותים לכל: בזכות ולא בחסד. בנוסף, הנרייטה עסקה בפיתוח השירותים והתפיסה החברתית. כך סללה את הדרך ואת השינוי במתן השירותים: ממקום של מתן שירות בצדקה למקום של מתן שירות כזכות ושוויון הזדמנויות וכבוד האדם. ערכים בסיסיים אשר מנחים אותי בעבודתי היומיומית מול האוכלוסייה ובהובלת האגף מתוך מקום של צדק חלוקתי ונתינה.

ספרי על הפעילות שלך בבאר שבע?
אני בהחלט מרגישה שאגף הרווחה והשירותים החברתיים אותו אני מנהלת, מצליח ליצור שינוי בקרב לקוחותיו ולמען תושבי העיר באר שבע והמטרופולין. האגף נוגע במגוון תחומים ואוכלוסיות, החל מהגיל הרך ועד לגיל השלישי. אנו שואפים לתת מענים כוללניים ורוחביים עם מעטפת שירותים נרחבת בכל התחומים תוך דגש על מומחיות, רגישות וגמישות. בכוחות משותפים ובאמונה בכוחות האדם, אנו פועלים ליצור שינוי: לקדם מוביליות חברתית, לשפר תפקוד אישי, לשחרר חסמים בעולם התעסוקה, לפתור קשיים בהורות, לקדם תקשורת מיטיבה במשפחה, לצמצם מצבי סיכון ולחלץ אנשים ממעגל המצוקה. יש לציין כי מיזמים חברתיים שהחלו בהובלה שלי בעיר באר-שבע שוכפלו במדינת ישראל ברשויות נוספות כמודלים מצליחים לדוגמא בתחום התעסוקה: מרכז הזדמנויות מעגל החיים והתעסוקה, בתחום עוברי החוק בית משפט קהילתי, מרכז גישור ודיאלוג בקהילה ועוד ועוד. יש לי הזכות לעמוד בראש מערכת שמשפיעה ברמת העיר וברמה הארצית. כעו"ס שהתחילה את הדרכה כעו"ס משפחה בשכונה ד', בהמשך כראש צוות, עו"ס לחוק הנוער וסדרי דין, מנהלת עבודה קהילתית ועוד. ומכירה מקרוב את מאפייני האוכלוסייה, התהליכים החברתיים מרגישה הזדמנות בתפקיד בו אני נמצאת להשפיע על מדיניות, על אג'נדה חברתית ובסופו לשאוף לסייע לכל אדם, פרט, משפחה, קהילה מכל מקום שבו הם נמצאים.

האני מאמין שלך:
ה"אני מאמין" שלי הוא שהשירות הציבורי הוא שליחות חשובה הטומנת בחובה הזדמנות אמיתית לחולל שינוי חיובי, אמיתי, עבור מגוון האוכלוסיות הקיימות בחברה. אמונה זו, יחד עם הערכים עליהם גדלתי, מנחים אותי בתפקידי כמנהלת אגף הרווחה והשירותים החברתיים. אני מאמינה בגישת הכוחות שלפיה לכל אדם יש עוצמות ויכולות הטמונות בו ותפקידנו לראות ולזהות אותם, ואז להוציאם מהכוח אל הפועל. אנו פועלים מתוך תפיסה שיש לאפשר שוויון הזדמנויות, תוך ראיית הזולת בגובה העיניים וחתירה לקידום חברה צודקת יותר. חברה, הנותנת מענה גם לכל אחד מחבריה חלשים, מוחלשים, אוכלוסיות ומגזרים שונים. אני נוכחת יום ביומו ביכולתנו להביא לשינויים ולא לוותר על אף אחד, לא להשאיר אף אחד ברחוב תרתי משמע. לכן גם אם לעיתים העבודה קשה - שכרה בצידה. אנו פועלים ועושים את כל הנדרש כדי לתת מענה לנצרכים תוך חיפוש אחר מענים אופטימליים, בחשיבה גמישה ויצירתית. הקשר שלנו עם המגזר השלישי תורם אף הוא לאספקת השירותים ומעורבות הקהילה היא תפיסה חברתית בולטת אצלנו, הנשענת על האמירה ש"כדי לגדל ילד אחד צריך כפר שלם".

זאת הזדמנות וזכות לעמוד בראש מערכת מקצועית, השמה דגש על מומחיות, חדשנות ונחישות בעשייה לצד כבוד, רגישות וחמלה עם הפנים לקהילה, בחירום ובשגרה. אני גאה להיות בראש אגף חזק, מוביל ומשמעותי. חשוב לי לציין כי בתאריך 15.03.22 יצוין יום העו"ס הבינלאומי. הזדמנות לומר תודה לכל העו"סים וצוותי הרווחה על עבודתם המסורה והמשמעותית.

ורד ששון, יועצת ראש העיר לקידום מעמד האישה ושיוויון מגדרי באר שבע. באדיבות המצולמים
ורד ששון, יועצת רה"ע לקידום מעמד האישה, עיריית באר שבע/באדיבות המצולמים

עו"ס ורד ששון, יועצת רה"ע לקידום מעמד האישה, עיריית באר שבע, יועצת איגוד היועצות ברשויות המקומיות בישראל

דמות נשית מעוררת השראה :
זכיתי להיות מלווה במשך שנים באמא מעוררת השראה - אימי השפיעה לאורך שנים על מצבן ומקומן של נשים רבות מבחינה אישית, תעסוקתית והטוב בחייהן . כך נהגה כלפי לאור העובדה שהעניקה לי בו זמנית גם שורשים וגם כנפיים. נשים ואנשים אשר ניקרו בדרכה אימי ידעה לזהות באינטואיציה הפנימית שלה למה הן זקוקות/ים ובכל הכלים העומדים לרשותה העניקה את חוכמתה, עצתה, והיכולת שלה לראות ולסייע כיצד להתקדם ממצב של תקיעות או קושי אל תוך זרם החיים המציע שפע של אפשרויות.

ספרי על עבודתך למען נשים בבאר שבע?

בעקבות ולאור מגפת הקורונה פעלתי כיועצת בדגש על שני תחומים אשר הנתונים הארציים הצביעו על עליה בפגיעה בקרב נשים: בתחום האלימות כלפי נשים עיקר הפעילות התבצעה ברמת ההסברה והמניעה: הרצאות, עדויות וסדנאות כגון ' משמר אחותי ' שמשמעותן מתן כלים לתושבות/ים לזהות מערכת יחסים שיש בה אלימות מכל סוג שהוא ומתן ידע ומידע לאן ניתן לפנות לקבלת סיוע בעת הצורך . זאת במטרה להעלות את המודעות לתמרורי האזהרה מצד אחד ולנותני השירות הקיימים מצד שני. כמו כן במהלך תקופה זו פעלו כשלושה 'מעגלי גברים' אשר מטרתם הייתה לאפשר שיח פתוח על תקשורת מקרבת בזוגיות וניהול מערכת זוגית מיטבית .

כיו"ר איגוד היועצות פעלתי עם חברות הנהלת האיגוד ובשיתוף הרשות לקידום מעמד האישה להקצאת תקציב ( קול קורא*) אשר ייושם בזמן הקרוב באמצעות היועצות ברחבי הארץ לפעילות למניעה והסברה בתחום מניעת האלימות כלפי נשים. אני מאמינה ויודעת כי יצרנו שינוי : השתתפות התושבים בפעילות מצביעה על צורך ועניין בנושא והדבר יוצר אדוות של שינוי . ברמה הארצית התקציב יאפשר ליועצות לפעול בנושא ולחולל שינוי בעשייה מגוונת בתחום

בתחום קידום נשות העסקים - הושק פורום נשות עסקים ( בשיתוף חברת 'יעדים' ו'מעוף' ) במטרה לייצר חיבורים ורישות עסקי הוצעו מגוון של סדנאות , הרצאות וקורסים כגון - ווצאפ עסקי, מכירות און ליין, מיתוג, ניהול תקציב עסקי ועוד במטרה לקדם ולהתאים את העבודה לתקופה המאתגרת . המשוב שמתקבל מנשות העסקים מביא אותנו לדעת שאנחנו מסייעים ועונים על הצורך. המענים ניתנים לנשות העסקים תוך מערכת יחסי גומלין בה אנו שומעות את הצורך ומסייעות במעטפת לספק אותו.

אני מאמין שלי:
להתחבר , להכיר מקרוב, להיות חלק מהמעגל לו אני נותנת שירות . אני מאמינה ביחסי אנוש טובים , בשיח ובהיכרות אישית כבסיס ליצירת שינוי וזיהוי הצרכים של קהל היעד עליו אני אמונה. הדבר מצריך והוא חלק מהאני מאמין שלי עבודה קשה ומחויבות, חריצות ויוזמה .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully