וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכתובת מתנוססת על המצוק

ד"ר גלית שאול - ראשת המועצה האזורית עמק חפר

עודכן לאחרונה: 15.2.2022 / 9:24

מיוחד לוואלה! מקומי - ד"ר גלית שאול, ראשת המועצה האזורית עמק חפר - "המצוק המתפרש מבית ינאי ועד נתניה. זוהי תופעת טבע מרהיבה ויוצאת דופן, אך כאמור - גם מסוכנת מאוד"

חייבים למנוע את האסון הבא - בשבוע שעבר התעורר חשד לזיהום שמן בים, אל מול חופי ישראל.
במהירות רבה וראויה לציון קיים המשרד להגנת הסביבה הערכת מצב דחופה עם ראשות וראשי רשויות החוף, בוצעו הכנות לטיפול במפגע ואף הוצהר על תקצוב כל המשאבים הדרושים, במידת הצורך. הכוננות היתה בשיאה.

לבסוף, למרבה השמחה, החשד נשלל, אולם הרצינות והמהירות שבהן הדברים בוצעו הוכיחה את החומרה שיוחסה לנושא, ובצדק.

ד"ר גלית שאול - ראשת המועצה האזורית עמק חפר,. צילום: שלומי אמסלם, אתר רשמי
ד"ר גלית שאול - ראשת המועצה האזורית עמק חפר,/אתר רשמי, צילום: שלומי אמסלם

לכן, לא ברור מדוע הדברים אינם דומים כלל וכלל בכל הנוגע לבעיה אחרת וחמורה לא פחות בחופי הים שלנו - התמוטטות מצוקי החוף בישראל, שכבר גבתה חיי אדם והולכת ומחריפה במהירות. היא אולי מצטלמת באופן מאיים פחות מכתמים שחורים בים, אבל מסוכנת ודחופה בדיוק כמוה ומאירועי חירום אחרים - ביטחוניים, בריאותיים ואחרים.

ובכל זאת, נושא מצוקי החוף לא נלקח באותה רצינות. עשרות שנים של גרירות רגליים, ועדות שונות, עתירות, החלטות שלא בוצעו והעברת אחריות בין גורמים שונים, הביאו למצב העגום בו אנו נמצאים כיום: האסון הבא כתוב על המצוק באותיות קידוש לבנה. והוא עלול לקרות בכל רגע.

ניקח כדוגמה את עמק חפר, המועצה שבראשה אני עומדת. בגבולה המערבי של המועצה, מעל חופי הים, מתנוסס מצוק המתפרש מבית ינאי ועד נתניה. זוהי תופעת טבע מרהיבה ויוצאת דופן, אך כאמור - גם מסוכנת מאוד. המצוק בעמק חפר נמצא בסכנת התמוטטות מתמדת, ובשנת 2009 כבר גבה את חייו של תושב צעיר. שנה לפני כן נפצע צעיר בחוף סמוך, בגבעת אולגה.

במשך שנים אנחנו חוזרים ומתריעים על הבעיה הקשה והמסוכנת הזו. השנה היא הפכה להיות קריטית עוד יותר, עם עלייה של כ-50% בגלישות והתמוטטויות ברחבי הארץ. זהו מצב חירום אמיתי, אבל ההתייחסות אליו, כאמור, עדיין רחוקה מלהיות כזו.

כך למשל, בדיון שנערך לפני כשבועיים בנושא בכנסת, דרשה ועדת הפנים להקים ועדת מנכ"לים בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה לבחינת ההתמודדות עם הרס המצוק החופי. זאת כדי לבחון האם יש מקום להרחיב את המנדט של החברה הממשלתית, שכיום אחראית רק על הנעשה מתחת לפני המים, ולא על החופים.

הצעד כשלעצמו מבורך; אכן, חשוב שגוף אחד יתכלל את נושא הגנת המצוקים בכל הארץ, כפרויקט לאומי, ממש כמו שמתייחסים לכביש שחוצה את המדינה. אולם צריך לומר: כבר לפני כשנה וחצי קבעה הוועדה, אז בראשות מיקי חיימוביץ', כי יש להרחיב את מנדט החברה הממשלתית, ודבר לא נעשה. לכן, בשלב בו אנו נמצאים, אין זמן או צורך בעוד ועדות, בחינות ודיונים.
המצב ידוע, ברור וממשיך להתדרדר.

רקע קצר: כבר בשנת 2010 התריע דוח מבקר המדינה על מצב המצוק והטיל את האחריות על הממשלה. בעקבות הדוח, החליטה הממשלה שההגנה על המצוקים תבוצע על ידי החברה הממשלתית למיגון חופי הים התיכון. בשנת 2015 נראה היה שהנושא נפתר סופסוף, לאחר שהממשלה אישרה את תוכנית המתאר להגנות הדחופות למצוק החופי בעלות של כחצי מיליארד ₪. בעמק חפר נקבעה מסגרת תקציבית למיגון המצוק, העומדת על 120 מיליון ₪.

אולם, מאז ועד היום הוקצבו לעמק חפר על ידי משרד הפנים 4.2 מיליון ₪ בלבד - כ-3% מאומדן העבודות הנחוצות. בתקציב הזעום הזה הקמנו במהירות, בשנה שעברה, קיר ים לאורך כ-500 מטרים בבוהן המצוק בבית ינאי, שהוגדר כקטע הדחוף ביותר. זוהי כמובן טיפה בים.

אנו מוכנים לבצע את המשך הטיפול בעצמנו באופן מידי, אולם למועצה אזורית אין כמובן יכולת לתקצב סכום שעומד על כרבע מתקציבה השנתי. כל בקשה שלנו לקבלת תקציבים נוספים - נדחתה עד כה.
ובינתיים: הקיץ מתקרב, ועמו שני מיליון המבקרים מכל הארץ שפוקדים את החופים שלנו, הקריסות הולכות ומתרבות, ופעולות בשטח - אין.

אסור לחכות יותר, אפילו לא עוד רגע אחד.
מוכרחים לפעול עוד היום, לפני האסונות, לפני ועדות החקירה.
לפני עוד אסון מיותר, שאפשר היה למנוע.

  • עוד באותו נושא:
  • עמק חפר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully