וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצלנו את העמק - אבל המשימה הלאומית טרם הושלמה

אייל בצר - ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל

עודכן לאחרונה: 30.1.2022 / 9:59

מיוחד לוואלה! מקומי - אייל בצר ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל בטור מיוחד - המשימה הלאומית היא הקמת שדה תעופה אזרחי בנגב ושדה בינלאומי אזורי בחיפה

"ביטול החלטת הקמת שדה התעופה ברמת דוד היא סופית וחלוטה" כך הצהירה לאחרונה שרת התחבורה מרב מיכאלי, ובכך נפל הפור על עתיד שדה תעופה בינ"ל בעמק יזרעאל. אך המשימה הלאומית טרם הושלמה ונדרשת מלאכת תכנון של עתיד התעופה בישראל.

על רקע העלייה המתמדת בהיקף תנועת הנוסעים בנתב"ג בשנים האחרונות, והצפי שתנועת הנוסעים תגיע במהרה לכ-50 מיליון נוסעים בשנה, הוחלט לפני מספר שנים על הקמת שדה תעופה בינ"ל משלים לנתב"ג. שתי החלופות שנבחנו והוצעו להמשך תכנון היו רמת דוד בעמק יזרעאל ונבטים שבנגב. מאז מתחולל מאבק בין הרשויות המקומיות בארץ לבין מקבלי ההחלטות וגופי תכנון שונים, באשר למיקום שדה התעופה הבינלאומי השלישי של מדינת ישראל. לאחרונה, לאחר מאבק ממושך של התושבים והרשויות בצפון, במרכז ובדרום, הצלחנו להביא לביטולה הסופי של ההחלטה על הקמת שדה תעופה בינ"ל בעמק יזרעאל.

הניצחון אומנם מקרב אותנו למטרה, אך עלינו להודות באמת - הוא לא פותר את הבעיה הגדולה והאמתית, והיא חוסר תכנון וחשיבה אסטרטגית ארוכת טווח של צרכי התעופה במדינת ישראל לשנים הבאות. בעיה המחייבת לא רק דיון - אלא גם מציאת פתרון.

העומס בנתב"ג שצפוי לחזור בעתיד הלא רחוק, סגירת שדה דוב לטובת נדל"ן, סגירתו הצפויה של שדה התעופה בהרצליה ללא חלופה ראויה, תכנונה של חלופת חדרה מעל ראשי הרשויות המתנגדות, ה"פיל הלבן" בדמות שדה התעופה רמון וכמובן נושא שדה התעופה המשלים - מצביעות כולן על בעיה לאומית, שמצריכה "טיפול שורש". הצורך בהקמת שדה תעופה הוא צורך קיומי עליו אין מחלוקת, ונדמה שהפתרון מונח לפתחם של מקבלי ההחלטות.

במהלך הדיונים הרבים בסוגיית מיקום שדה התעופה הבינ"ל הבא, הבאנו עם שותפינו עשרות דו"חות מקצועיים שהוגשו לשולחן הממשלה וצוותי התכנון השונים ובהם דו"ח כלכלי ארוך ומפורט, חוות דעת הנדסיות, דו"חות בריאות של מיטב המומחים בארץ ובעולם ואף דו"חות השפעה על הסביבה והשפעה על התעסוקה. השוואות מפורטות אלו מראות בבירור עדיפות משמעותית לחלופת נבטים, כאשר ראשי הרשויות תומכים במהלך זה ומבינים את הפוטנציאל הטמון בהקמת שדה תעופה בינלאומי במיקום זה. עוד מבינים, שחייבים לתת מענה לתושבי הצפון בדמות שדה תעופה בינלאומי אזורי בחיפה.

ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל- אייל בצר. דוברות עמק יזרעאל, אתר רשמי
ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל- אייל בצר/אתר רשמי, דוברות עמק יזרעאל

מנגד חיל האוויר ומערכת הביטחון מערימים קשיים במטרה לשמור על נבטים כבסיס צבאי ולמנוע הרחבתו לתעופה אזרחית. לכן נשאלת השאלה, האם למדינה יש צבא או לצבא יש מדינה? גם על נושא הביטחון לא פסחו המצדדים בנבטים ובמספר בחינות מקצועיות ע"י חברות בינלאומיות, הוכח שניתן לשלב תעופה אזרחית יחד עם הצבא בכל המרחב שמדרום לנתב"ג. לכל טיעוני משרד הביטחון ניתן מענה ולתופעת הנימבי של חיל האוויר בנבטים חייבים לשים סוף.

על פי התחזיות, בשנת 2050 יהיו במדינת ישראל למעלה מ-15 מיליון אזרחים, מרכז הארץ גדוש ועמוס ואין מנוס מהתווית מדיניות ברורה לפיזור מיטבי של האוכלוסייה בשאר חלקי הארץ. אך כדי ליצור פיזור אפקטיבי - יש לבצע בהקדם תכנון תשתיות שיבטיח מענה על הצרכים הייחודיים של מרכזי האוכלוסייה העתידיים שיאפשרו את התפתחותם. טיפול כזה חייב לכלול תכנון אסטרטגי מקצועי, ארוך טווח המתייחס לצרכיהן ורצונן של הרשויות המקומיות.

תשתיות התחבורה והתעופה הן הראשונות שבהן. תכנון אסטרטגי שכזה, כפי שברור לכולם כבר היום, חייב לבוא בדמות שדה תעופה משלים לנתב"ג בנבטים ושדה בינלאומי אזורי בחיפה, למען רווחתם של כל תושבי מדינת ישראל.

אייל בצר הוא ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל ומראשי המטה הלאומי למען שדה תעופה בנבטים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully