וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירושלים: הקשר המיוחד בין שורדת השואה ונכדתו של החייל הנאצי

עודכן לאחרונה: 27.1.2022 / 12:05

ליסה, היא מתנדבת מגרמנייה שהגיעה לישראל כדי להתנדב עם שורדי שואה, בזמן מלחמת העולם השנייה סבא שלה היה חייל נאצי והיא היתה חייבת לסגור מעגל. בירושלים פגשה את יהודית בת ה -99

ליסה, 24 הגיעה לארץ במסגרת תכנית מתנדבי חו"ל של משרד הרווחה והביטחון החברתי - "זה מטורף איך שהעולם פועל. גרנו בגרמניה, אנחנו דוברות את השפה, אבל הדרך בה נפגשנו לא הייתה בפארק או במוזיאון. המפגש שלנו נובע מתוך הרס וניסיון לבנייה מחדש"

ליסה, מספרת בהתרגשות על הקשר עם אחת משורדות השואה, יהודית - "בשיחות בינינו יהודית מספרת לי על הילדות בצל המשטר הנאצי. אני זוכרת שהיא סיפרה לי על איך שהמורה שלה הזהירה את אמא שלה לעבור בית ספר במהרה, לפני שהמצב של היהודים יחמיר עוד יותר. היא נותקה מכל הסביבה, החברים והמכרים שלה ועזבה לבית ספר אחר. אבל גם זה לא עזר. בגיל 16, אמא שלה הבינה שאין יותר מנוס והצליחה להבריח אותה לישראל. אבל למרבה הצער, האם לא הצליחה להציל את עצמה והיא נספתה יחד עם כל שאר המשפחה".


.

יום השואה. אלבום משפחתי, אתר רשמי
יום השואה/אתר רשמי, אלבום משפחתי

יחד עם כל הכאב, ליסה מתארת את הקשר עם יהודית כקשר של תקווה. השתיים מדברות אחת עם השנייה בגרמנית, עושות ביחד פעילויות מגבשות ומתנהלות ממש כמו זוג חברות. "אנחנו צוחקות ביחד כל כך הרבה שלפעמים אני שוכחת שהיא בת 99".

גם יהודית חולקת את אותן תחושות מרגשות "ליסה היא המתנדבת הכי טובה שהייתה לי. יש לנו שיחות עמוקות ואמיתיות. אני סגרתי את הדלת לגרמניה לפני שנים רבות. אני מעולם לא אוציא דרכון גרמני או ארצה לשוב לשם. אמנם נולדתי שם, אבל זו איננה המולדת שלי. למרות זאת, השפה הגרמנית היא חלק ממני ואני נהנית לדבר בה עם ליסה". היא מספרת כי בגרמנית, בעת שיחה עם זרים אמור לדבר בגוף שלישי, אבל "עם ליסה אני מדברת בגוף שני. יש בינינו קשר של חברות. המלחמה נגמרה מזמן".

ליסה שחיה בארץ כבר מספר חודשים חוותה יחד עם יהודית גם את הגלים של הקורונה ועד לשבוע שעבר הן נפגשו יחד. כעת עם עליית התחלואה הן משוחחות טלפונית.

בין החוויות הרבות והמעצבות שעוברת ליסה בישראל היא מספרת על חוויה נוגעת ללב שקרתה לה ביד ושם. "התחושות ביד ושם היו מעורבות. מצד אחד, הכול היה רשום בגרמנית. הרגשתי שאני מצליחה להתחבר באמצעות השפה. מצד שני, הרגשתי כמו דג מחוץ למים. פתאום הבנתי שכל מה שהתעמולה הנאצית מייצגת, כל מה שאני כה מתעבת, הוא בעצם הדמות שלי. הדמות הארית הבלונדינית עם העיניים הכחולות. זה היה רגע שחלחלה בי אשמה עמוקה".

יום השואה הבינלאומי. אלבום משפחתי, אתר רשמי
יום השואה הבינלאומי/אתר רשמי, אלבום משפחתי

תכנית מתנדבי חו"ל של משרד הרווחה והביטחון החברתי קיימת מעל ארבעים שנים. במסגרתה מגיעים כל שנה כאלף מתנדבים מהעולם לשירות התנדבותי ממושך במסגרות השונות של מערכת הרווחה בישראל. המתנדבים משתלבים בשירות משמעותי ופועלים לצד הצוותים המקצועיים בסיוע ותמיכה חברתיים לילדים ובוגרים עם צרכים מיוחדים, לזקנים ובפרט לניצולי השואה, למשפחות וילדים בסיכון. משרד הרווחה והביטחון החברתי מוקיר את פועלם ואת תרומתם ההומנית והחברתית של המתנדבים מחמישים וארבע מדינות בעולם.

  • עוד באותו נושא:
  • ירושלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully