וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחדשות עירונית בחיפה - האתגרים והפתרונות

עינת קליש רותם - ראש עיריית חיפה

עודכן לאחרונה: 24.1.2022 / 9:53

מיוחד לוואלה!מקומי - עינת קליש רותם, ראש עיריית חיפה - "תהליכי ההתחדשות העירונית בחיפה תופסים תאוצה במיוחד בשכונות החוף הוותיקות, בהן מתחמים שלמים של מבני רכבות שנבנו בשנות ה-50 הנמצאים במצב רעוע, יוחלפו במבנים חדשים מודרניים".

העיר חיפה היא בין הערים המובילות בארץ בתכניות התחדשות עירונית, ולא בכדי. עיריית חיפה בראשותי רואה חשיבות רבה בקידום התחדשות עירונית בעיר, בהיותה מנוף לחידוש פני השכונות הוותיקות.

בטרם אפרט את הפעולות בהן נקטנו, תחילה ברצוני להסביר שהתחדשות עירונית נכונה אינה (רק) התחדשות נדל"נית. ההתמקדות של תכניות התחדשות עירונית רבות, אותן ראיתי בכמות ולא באיכות, במספר יחידות הדיור, בלי שיח על המרחב הציבורי ובלי חשיבה על איכות החיים העתידיים ועל העירוניות - רק מעמיסה יותר על התשתיות העמוסות ממילא, ולא באמת מביאה את היתרונות הגלומים בחיים העירוניים לתושבים. לכן בחיפה, פעלנו אחרת ולא התפשרנו על האיכות.

עינת קליש רותם. צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה, אתר רשמי
עינת קליש רותם/אתר רשמי, צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה

אני סבורה, כי התחדשות עירונית נכונה חייבת להיות מבוססת בראש ובראשונה על תכנון איכותי, אשר כולל בתוכו חשיבה על המרחב הציבורי. תכנון נכון כולל בתוכו עיקרון מרכזי של עירוב שימושים, המשלב בין מסחר למגורים ובכך מייצר שכונות "חיות", הנהנות מתנועה מתמדת של תושבים.

עקרון חשוב נוסף בתכנון הוא שימוש בבנייה מרקמית, המשלבת בנייה לגובה לצד מבנים נמוכים יותר, תכנון נתיבי תחבורה ציבורית ייעודיים, שבילי אופניים, שימוש נכון בצמחייה טבעית, ליצירת הצללה ברחובות ויצירת מקומות תעסוקה בתוך השכונות או בסמוך להן.

בהתאם לעקרונות אלה קידמה עיריית חיפה במהלך שלוש השנים האחרונות תהליך תכנון כוללני נרחב ועמוק, במסגרתו גובשו תכניות אב, תכניות מתאר ותכניות מדיניות כוללניות, תוך הצבת יעדים שאפתניים לפיתוחה של העיר ומתוך מטרה להביא לחידוש הסביבה העירונית ולמיצוי הפוטנציאל הגלום בה.

עינת קליש רותם. צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה, אתר רשמי
עינת קליש רותם/אתר רשמי, צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה

כך למשל, הכינה העירייה תכניות התחדשות עירונית ברמה תכנונית גבוהה לשכונות ותיקות שלמות באמצעות "המינהלת להתחדשות עירונית" באגף תכנון עיר, לצד שותפינו לעשייה ב"רשות הממשלתית להתחדשות עירונית" ומשרד הבינוי והשיכון, תהליך שיצר מסגרת מובנית, בהירה ומהירה למימושן.
במקביל, קיימה העירייה שורה ארוכה של הליכי שיתוף ציבור, שהותאמו במיוחד לעידן הקורונה, עם דיירי השכונות, במטרה להקשיב, לשמוע את צרכיהם ולשתפם בתכנון התוכניות השונות.

תהליכי ההתחדשות העירונית בחיפה תופסים תאוצה במיוחד בשכונות החוף הוותיקות, בהן מתחמים שלמים של מבני רכבות שנבנו בשנות ה-50 הנמצאים במצב רעוע, יוחלפו במבנים חדשים מודרניים ועומדים בתקנים העדכניים, תוך שדרוג התשתיות והמרחב הציבורי.

באופן זה יבוצע חיבור היסטורי של שכונות החוף לחופי הים, שיסיים עוול של עשרות שנים. שכונות החוף תממשנה סוף סוף את הפוטנציאל העצום הגלום בהן, ותהפוכנה כבר בעתיד הלא רחוק לשכונות ריביירה, מהיפות בארץ, שיבטיחו איכות חיים גבוהה לתושביהן לאורך שנים.

אני מאמינה שהעתיד והגאווה של העיר חיפה טמונים במרכזה העירוני, בשכונותיה הוותיקות ובשכונות החוף בפרט. תוכניות ההתחדשות השונות, אותן מקדמת העירייה בימים אלה ממש בשכונות רבות ברחבי העיר, תעצבנה, ללא ספק, את פניה ואת אופייה הייחודי של העיר בעשורים הבאים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully